‘Ik lust èèèècht geen tomaat, juf. Mogen we die alsjeblieeeeeeft weglaten’, probeert een leerling van groep 7/8 van Wageningse basisschool De Bijenkorf bij juf Suzanne. De groep krijgt vandaag kookles van niemand minder dan Djoelan Bovenschen, chefkok in restaurant Novum in Omnia.
Bovenschen leert hen deze ochtend de ‘buitengewone bonenburger’ te maken. Het is de derde en laatste dag van het landelijke ‘Kok in de Klas’-evenement. Tijdens dat evenement, gecoördineerd door Team Smaaklessen van WUR, geven koks kookles op basisscholen en in het speciaal onderwijs. De afgelopen dagen staken al veel kinderen uit groep 6, 7 en 8 zelf de handen uit de mouwen. ‘Die bonen kneden was echt heel vies en het stinkt.’

Onderhandelen
Een leerling loopt naar juf Suzanne toe. ‘Mag ik straks gewoon één klein hapje nemen? Dan heb ik wel genoeg geproefd. Ik denk dat ik het echt niet lekker vind.’ De juf laat zich niet zo makkelijk paaien. ‘Volgens mij hebben jullie met z’n tweeën één burger om op te eten. Maar vooruit: ik wil dat je minstens een kwart opeet, dat zijn maar iets meer hapjes.’
Ze draait zich om en knipoogt. ‘Sinds hij weet welke ingrediënten we vandaag gebruiken, is hij ineens voor al die dingen allergisch of vindt hij alles vies.’ Meer kinderen proberen deze woensdagochtend met de juf te onderhandelen. Tegen de leerling die zegt dat ze geen tomaat lust, zegt ze: ‘snijd die dan maar in heel dunne plakjes, dan proef je ‘m nauwelijks.’ De slimme leerling had meteen een weerwoord klaar: ‘Maar dan heeft het toch ook geen zin als ik ‘m ertussen doe?’
Vaardigheden
Een drieëndertigstappen-plan helpt de kinderen om hun eigen burger te maken van peulvruchten, verschillende groenten en een sausje. Snijden. Raspen. Bakken. Ze moeten het vandaag allemaal zelf doen voordat ze kunnen proeven. Bovendien is het een lesje begrijpend lezen – wie het recept niet goed leest, krijgt geen lekker eindresultaat.
Ze leren over de kattenklauw – de ui vasthouden als een kat die krabt – en hoe je kruiden van het takje kunt rissen, wat salmonella is en waarom ze hun handen goed moeten wassen als ze koken met rauwe eieren.

Het doel van Kok in de Klas is om kinderen met nieuwe ingrediënten te laten kennismaken en voedselvaardigheden bij te brengen, legt projectleider Sanne Peeters (Wageningen Social & Economic Research) uit. ‘Door zelf te koken, blijven vaardigheden en kennis beter hangen. Niet alle kinderen zijn bekend met bijvoorbeeld kidneybonen, maar de kookles helpt om hun smaakpalet te verbreden.’
Vaatwasser
Twee jongens hebben net toegekeken terwijl de chefkok hun burgers afbakte. Ze scheuren een bruin bolletje met hun handen open en beleggen het met garnering en de zelfgemaakte saus. Dan kan de burger er bovenop en kunnen ze proeven. Ze tellen samen hardop af van vijf naar een en nemen dan tegelijkertijd een hap. ‘Het was oké, niet heel slecht’, zegt de een. De ander trekt een vies gezicht. Ook de meiden bij hen aan tafel nemen gezamenlijk een eerste hap. Ze zijn niet heel enthousiast, maar vinden het ook niet vies.
Juf Suzanne komt bij alle groepjes een hapje proeven. ‘Ik mis een beetje kruiden. Het is ook een moeilijk recept om goed op smaak te brengen. Met een beetje extra saus is het wel oké.’ Hoewel de meningen en smaken verschillen, zijn aan het einde van de ochtend toch alle burgers opgegeten en staat de juf de vaatwasser in te ruimen.