Kleine mensen, grote ideeën over biodiversiteit

Bennekomse plusklas wint de ontwerpwedstrijd van het Wetenschapsknooppunt.
Bennekomse plusklas wint Ontwerpwedstrijd Wetenschapsknooppunt. Foto Ruben van Meurs

Leerlingen van de Eben-Haëzerschool wonnen gistermiddag de finale van de ontwerpwedstrijd van het Wetenschapsknooppunt Wageningen University. Dat had basisschoolleerlingen uit de bovenbouw uitgedaagd om na te denken om het gebied rondom hun school meer biodivers te maken.

‘Oh nééééééé, we sterven uit!’ Met een kort handpoppentheater over een bij, een vlinder en een bloem begonnen de leerlingen van de plusklas ‘Micado’ van de Bennekomse Eben-Haëzerschool aan hun presentatie voor de ontwerpwedstrijd. Ze werden daarbij aangemoedigd door een tiental klasgenoten en evenveel spandoeken.

Naast de Eben-Haëzerschool behoorden ook de Day a Week School SWV regio IJmond, De Springplank uit Rhenen, De Wegwijzer uit Berkenwoude en de Ericaschool uit Rhenen tot de vijf finalisten van de wedstrijd. In een volle collegezaal in Orion presenteerden deze vijf groepjes hun ideeën voor klasgenoten, (groot)ouders en een driekoppige jury.

Leerlingen van de Eben-Haëzerschool tijdens hun presentatie. Foto Ruben van Meurs

Brief aan de gemeente

Basisschoolleerlingen uit groep 5 tot en met 8, uit het hele land, waren door het Wetenschapsknooppunt uitgenodigd een plan te bedenken om het gebied rondom hun school biodiverser te maken. Daarbij moesten ze nadenken over hoe het er met hun ontwerp over 2 jaar en over 5 jaar uit zou zien. Ze leverden een verslagje in en bouwden een maquette van het mogelijke eindresultaat.

De finalisten vertelden gistermiddag aan de jury welke planten en dieren zij graag in hun schoolomgeving zouden zien en waarom. Die ideeën waren redelijk vergelijkbaar over alle groepjes. Zo wilden ze bijvoorbeeld klimopstruiken zodat de merels daarin nestjes kunnen maken en frambozenstruiken zodat dieren wat te eten hebben. Er was zelfs nagedacht over het gebruik van leem zodat nieuw aangelegde beekjes water niet direct door het zand weg zou zakken.

Ook aan de buurt werd gedacht. De winnende school stelde onder meer een openbare compostbak van glas voor, ‘zodat iedereen kan zien wat er met het groenafval gebeurt’ en met een buurtwedstrijdje voor ‘de meest biodiverse tuin’ zou het thema biodiversiteit onder meer mensen gaan leven. Een paar groepjes had zelfs al nagedacht over vergunningen en financiën – ‘we moeten nog even aan de gemeente vragen of het mag, maar die brief ligt al klaar’. En als het van de gemeente mag, maar er geen geld is ‘organiseren we gewoon een sponsorloop’.

Biologen in de dop

De winnende Micadogroep greep na hun presentatie nog even de kans om de biodiversiteit op de campus te agenderen. Gewapend met foto’s van het gras en de klinkers buiten Orion vonden ze de situatie op het oog ‘bedroevend’. Gelukkig weten we na de laatste Bioblitz dat het tegenovergestelde het geval is, maar de jury nodigde de leerlingen meteen uit om advies te komen geven.

De jury roemde na afloop nog de manier van samenwerken van de Micadogroep. Zij hadden tijdens dit project in teams met elkaar samengewerkt: er was onder andere een plantenteam, dierenteam en een architectenteam. Ondanks minpunten voor de groepsgrootte – de groep had met 13 leerlingen aan de opdracht gewerkt, in plaats van de toegestane 6 – ging de school er met de winst én de publieksprijs vandoor.

Dit jaar bestond de jury uit WUR-docent en inititatiefnemer ‘Biodiversity Challenge’ Casper Quist, programmamanager ‘Wageningen Biodiversity Initiative’ Mieke de Wit en Hilco van Stuyvenberg van het Wetenschapsknooppunt Wageningen en docent bij de Christelijke Hogeschool Ede. Quist vertelde tijdens de prijsuitreiking dat hij regelmatig droevig wordt als hij nadenkt over de huidige staat van biodiversiteit, maar dat het enthousiasme van de jonge kinderen – echte biologen in de dop – hem weer opbeurt.

De genomineerde ideeën van dit jaar waren:
– ‘Maak de Groeneweg groener’ van De Springplank uit Rhenen
– ‘Biodiversiteitskastje’ van Day a Week School SWV regio IJmond
– ‘Perkouwse Jungle’ van De Wegwijzer uit Berkenwoude
– ‘Biodiversiteit, de nieuwe realiteit’ van Eben-Haëzerschool uit Bennekom
– ‘De Llat-tuin’ van Ericaschool uit Rhenen

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.