Shortlist Teacher of the Year bekend

Nog vijf docenten in de race voor titel Docent van het Jaar.
De Teacher of the Year ontvangt een replica van het beeld ‘de leermeester’ dat voor Leeuwenborch staat. Foto Luuk Zegers De Teacher of the Year ontvangt een replica van het beeld ‘de leermeester’ dat voor Leeuwenborch staat. Foto Luuk Zegers

De studentenjury van de Teacher of the Year-verkiezing heeft na interviews met docenten die op de longlist stonden een top vijf gekozen. In alfabetische volgorde zijn dat: Julia Diederen, Jessica Duncan, Ignas Heitkönig, Klaas Metselaar en Anneke Valk. Eind juni wordt één van hen uitgeroepen tot Teacher of the Year (TOTY).

Julia Diederen (Levensmiddelenchemie) haalde de afgelopen jaren regelmatig de longlist. ‘Het blijft iets bijzonders. Ik sta nu voor de eerste keer ook op de shortlist. Toch weer een stapje dichterbij.’ Diederen leeft voor het onderwijs. ‘Toen ik tien jaar geleden begon, zei ik: ik wil me puur richten op onderwijs. Dat was toen iets wat bijna niemand deed: je deed én onderzoek én onderwijs. Omdat ik dat niet wilde, ging ik verder kijken. Ik vond een baan op een middelbare school in Arnhem, maar toen ik dat aan mijn leerstoelhouder vertelde, had hij net geregeld dat ik me puur op het docentschap mocht storten. Mijn droombaan, en dus bleef ik.’

Ook Klaas Metselaar (Bodemfysica en Landbeheer) debuteert op de shortlist. ‘Toen ik op de longlist kwam, vroeg ik aan mijn studenten wat ze goed en slecht vonden aan mijn onderwijs. Dan krijg je uiteenlopende antwoorden. Een student vindt het bijvoorbeeld fijn dat ik als docent gewoon eerlijk zeg als ik er niet helemaal uitkom. Dat gaf hem het gevoel dat hij in een omgeving zit waar je fouten mag maken. De universiteit is ook geen middelbare school waar de wiskundedocent altijd het goede antwoord weet. Hier ga je samen op zoek naar het juiste antwoord en daar hoort fouten maken bij.’ Ook waarderen zijn studenten dat Metselaar regelmatig de link legt met de beroepspraktijk. ‘Dáárom studeer ik dit dus, zeggen ze dan.’

Collectieve inspanning

jessica duncan.jpeg

Jessica Duncan (Rurale Sociologie) won de prijs al eens in 2017. ‘Het was heerlijk om te winnen. Ik was in shock. Ik had niet verwacht de prijs te winnen. Ik was de eerste niet-Nederlander die won en pas de tweede vrouw.’ De winst van de TOTY-verkiezing had grote impact op Duncan’s carrière. ‘Mijn naam verspreidde zich zo al vroeg in mijn carrière binnen de organisatie. Ik kreeg kansen om deel te nemen aan verschillende politieke processen en commissies binnen de universiteit, op plekken waar ik anders waarschijnlijk niet was terechtgekomen. En het gaf me het zelfvertrouwen dat wat ik aan het doen was met mijn onderwijs, ertoe deed voor studenten.’

Sinds 2017 staat Duncan nog regelmatig op TOTY-longlists en -shortlists. ‘Het voelt geweldig, maar ook een beetje vreemd. Ik zie veel geweldige docenten om me heen. We doceren in teams, maar niet iedereen krijgt een rol voor de klas als docent. Het is vreemd om uitgekozen te worden terwijl ons onderwijs een collectieve inspanning is. De mensen achter de schermen verdienen erkenning.’

Het proces

Tussen 20 en 26 maart brachten 1.402 studenten hun stem uit op hun favoriete WUR-docent. Daarbij was de keuze dit jaar extra groot: er werd geen voorselectie gemaakt, waardoor er op 1.342 docenten kon worden gestemd. Daar rolde een longlist uit met tien docenten. Zij werden geïnterviewd door een studentenjury, die vervolgens de top vijf koos. De eindwinnaar wordt op 20 juni bekendgemaakt tijdens een evenement waar ook de Excellent Education Prizes worden uitgereikt.

Afgelopen oktober werd Birgit Boogaard nog uitgeroepen tot docent van het jaar. Dat was een stuk later dan normaal: de verkiezingen waren vertraagd door de overdracht van de organisatie van de prijs. Education & Student Affairs nam die organisatie over van het Universiteitsfonds. In april werd Boogaard ook landelijk docent van het jaar.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.