Verspilling banqueting aanpakken

WUR wil de verspilling bij de groepscatering op de campus terugdringen.

Het is een beeld dat iedereen op de campus wel kent: stapels broodjes die overblijven na bijeenkomsten met lunches of buffetten. Goed eten dat ligt te verpieteren en uiteindelijk meestal wordt weggegooid. In de Verspillingsvrije Week bogen de betrokkenen zich donderdag over dit probleem.

Die betrokkenen waren de cateraars op de campus en de wetenschappers die zich met het onderwerp voedselverspilling bezig houden, zegt Sanne Stroosnijder, programmamanager Voedselverspilling en Afvalpreventie. Het was tevens een eerste live ontmoeting. ‘Elke cateraar is op zijn eigen manier met het onderwerp bezig. Los van elkaar dus. Het is goed om dit samen aan te pakken.’

Over

Bij groepscatering of banqueting gaat het om catering die vooraf wordt besteld. En daar zit ‘m volgens Stroosnijder precies de crux: wat eenmaal is besteld, wordt geleverd. ‘Of het nu om lunches, snacks of diners gaat, de opgegeven aantallen kloppen vaak niet met het aantal personen dat echt op komt dagen. Een deel zegt af of is online aanwezig, en dan blijft er echt veel over.’

Als iets een paar uur heeft gestaan, moet het toch echt wel worden weggegooid

Sanne Stroosnijder, programmamanager Voedselverspilling en Afvalpreventie

Eten dat overblijft, vindt soms een goede bestemming. Het wordt uitgedeeld aan anderen of door de deelnemers meegenomen. Stroosnijder: ‘Maar dan moet er wel een zakje of bakje voorhanden zijn. En uitdelen kan lang niet altijd; als iets een paar uur heeft gestaan, moet het toch echt wel worden weggegooid. Daar spelen ook de regels voor voedselveiligheid een rol bij.’

Afbestellen

De beste oplossing is voorkomen dat er te veel is. In de praktijk betekent dit volgens Stroosnijder dat er flexibiliteit in de bestelling nodig is. ‘Je moet kunnen afbestellen als bijvoorbeeld twee dagen van tevoren duidelijk wordt dat er geen 100 maar 80 mensen komen. Maar dat stuit weer op problemen met leveranciers of contracten die getekend zijn.’

Een eerste stap wordt nu gezet door het hele proces van bestellen tot het consumeren in kaart te brengen. Stroosnijder: ‘En alles wat daartussen gebeurt. Wie zijn daarbij betrokken en kunnen we dat proces standaardiseren voor alle cateraars? Daar gaan we mee beginnen. Vanuit WUR willen we dit echt aan gaan pakken. 

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.