Studenten ontwikkelen landbouwlesmodule

Middelbare scholieren kunnen daarmee kennis maken met duurzame en innovatieve landbouw.
WUR-student Douwe de Jong. Eigen foto

Douwe de Jong (26, masterstudent Biosystems Engineering) en Mustafa Agbaria (22, TU Delft-student Electrical Engineering) helpen lessen ontwikkelen over landbouwinnovaties.

‘Waar komt ons voedsel vandaan? Waarom is onze agrarische sector zo belangrijk? En welke technologische innovaties in de landbouw zijn er eigenlijk om voedsel op een duurzame manier te produceren? Met die vragen willen we middelbare scholieren aan de slag laten gaan’, vertelt De Jong. Agbaria en hij kwamen op dit idee toen ze in januari begonnen als Aanjagers van Technologie: een werkgroep met 4TU-studenten (van de vier technische universiteiten) die zich inzet om transities op het gebied van voedsel en landbouw, energie, circulaire economie, digitale veiligheid en gezondheidszorg te versnellen met technologische innovatie.

Profielkeuze

De Aanjagers van vorig jaar onderzochten waarom de landbouwsector niet versneld kan verduurzamen. Een van de problemen bleek het gebrek aan kennis over voedselvoorziening bij consumenten, vertelt De Jong. ‘Als je die kennis wilt vergroten, kun je daarvoor het beste beginnen in het onderwijs.’

Het opzetten van een volledig nieuw vak is als fulltime student en parttime aanjager ‘niet te doen’, dus keken De Jong en Agbaria of ze aansluiting konden vinden bij het vak Natuur Leven Technologie (nlt). Dat is een profielkeuzevak waarmee havo- en vwo-scholieren kunnen ontdekken wat voor mogelijkheden er zijn qua vervolgonderwijs en loopbanen. Middelbare scholen die nlt aanbieden, kunnen hun leerlingen uit meerdere nlt-lesmodules laten kiezen en straks komt daar dus de module Toekomst van de Landbouw bij. Met die module gaan De Jong en Agbaria nu aan de slag.

Excursies en gastlessen

Edgar de Wit is als coördinator lesmateriaal bij Wageningen Pre-University verantwoordelijk voor de nlt-lesmodule Toekomst van de Landbouw. ‘Het profielkeuzevak nlt wordt door 215 scholen aangeboden’, vertelt De Wit. ‘Daar ontwikkelen wij lesmateriaal voor. Er is al een testversie van deze module gegeven op een school. Daar is feedback op gekomen, die Douwe en Mustafa kunnen gebruiken om het lesmateriaal verder te ontwikkelen.’

Naast het verwerken van de feedback op het lesmateriaal willen De Jong en Agbaria onder meer gastlessen en excursies naar innovatieve bedrijven uit de agribusiness organiseren, vertelt De Jong. ‘Bijvoorbeeld naar plekken waar ze met drones en sensoren precisielandbouw bedrijven.’ De Wit: ‘We proberen het bedrijfsleven, de wetenschap en de scholen bij elkaar te brengen, zodat het voor leerlingen duidelijker wordt wat voor beroepsmogelijkheden er zijn.’

WUR-studenten zijn via Wageningen Pre-University vaker betrokken bij het primair en voortgezet onderwijs. Meer informatie daarover is hier te vinden.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.