Pilot met takeaway-bakjes

Cateraar Compass experimenteert met meeneembakjes. Resource testte de gebruiksvriendelijkheid.
Ieder meeneembakje heeft een unieke naam. Deze heet Yong Sun T. Foto Resource

Sinds maandag is het mogelijk om gekochte maaltijd uit het restaurant van Forum of Orion mee te nemen – naar je werkplek of een bankje buiten – in speciale meeneembakjes van het merk Vytal. Voor het bakje betaal je niks extra.

Cateraar Compass speelt hiermee in op de nieuwe wetgeving voor wegwerpplastic die 1 januari 2024 is ingegaan. Resource was afgelopen woensdag de tweede gebruiker; het is nog even wennen.

Installeren

Voordat je je maaltijd voor het eerst kunt meenemen, moet je een flink aantal stappen doorlopen: de Vytal-app installeren, een account aanmaken en persoonlijke betaalgegevens toevoegen.
Betaalgegevens? De bakjes waren toch gratis? Gebruikmaken van het bakjessysteem is kosteloos, maar je krijgt wel een boete als je het bakje te laat of niet inlevert. Na veertien dagen lenen kun je de leenperiode met een week verlengen. Als je niet verlengt, of na 21 dagen het bakje nog niet hebt teruggebracht, betaal je een boete van tien euro. Een beetje zoals bij de bibliotheek vroeger waar je betaalde voor elke dag dat je het boek te laat terugbracht.

Melkachtige deksel

In het buffetrestaurant van Orion staan de herbruikbare plastic Vytal-bakjes in de keuken bij de warme maaltijden. Als je soep of salade wilt halen om mee te nemen, moet je daar dus eerst in de rij staan en om een bakje vragen.

Heb je eenmaal een bakje in handen, dan tik je in de app op ‘lenen’. Je telefoon opent automatisch de camera die je vervolgens op de QR-code op het deksel richt. De app registreert het bakje dat je wilt lenen – inclusief zijn unieke naam; in ons geval Yong Sun T. – en geeft aan hoeveel bakjes je op dat moment al in bezit hebt. Dit scherm moet je bij het afrekenen aan de kassa laten zien. Daar moet je de kassamedewerker ook vertellen wat je in het bakje hebt geschept, want dat is door de melkachtige kleur van het deksel niet direct zichtbaar.

Retoursticker

Terugbrengen van je bakje gaat, volgens de instructies althans, weer met behulp van QR-codes. Op de inleverbak zou een retoursticker moeten staan die je moet scannen. Die ontbreekt nog in het restaurant van Orion. Donderdagmiddag kan niemand precies vertellen wat dan de werkwijze is. Er ontstaat een lichte paniek; het is even wennen, er zijn nog geen bakjes ingeleverd.

De kok schiet te hulp. ‘Gooi maar gewoon in de inleverbak. Aan het einde van de dag scannen wij alle bakjes en krijg je een inleverbevestiging in de app’, zegt hij. ‘Kom volgende week maar weer langs als het niet goed gaat.’ Maar het gaat wel goed: vrijdagochtend verschijnt in de app de bevestiging dat Yong Sun T. is ingeleverd.

Voordeeltje

In de eerste week is er nauwelijks gebruikgemaakt van de Vytals. In de pilotperiode van vier maanden moet blijken hoe groot de vraag is en wat de ervaringen zijn met dit systeem. Voor de dure soep geldt in ieder geval dat er in een takeaway-bakje meer past meer dan in de standaard keramieken kom. Tel uit je winst!

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.