Tekst en haaientanden voor oversteek Nijenoord Allee

Nieuwe markeringen moeten gevaarlijke oversteek in Wageningen veiliger maken.
Foto: Resource

‘Kijk rechts’ en ‘Look right’. Deze tekst markeert sinds kort de oversteekplaats in de Nijenoord Allee in Wageningen. Ga je de andere kant op, dan kom je ‘Kijk links’ en ‘Look left’ tegen. Samen met een paar geschilderde extra haaientanden, moeten fietsers hier veiliger kunnen oversteken.  Op deze plek overleed op 20 januari een 18-jarige studente toen ze bij het oversteken op een passerend personenbusje botste.

Vrienden van het slachtoffer gingen bij burgemeester Floor Vermeulen langs om te praten over het aanpassen van deze oversteekplek, waar dagelijks horden studenten oversteken van sportpark De Bongerd (en in het verlengde daarvan de campus) richting Churchillweg en Hollandseweg.
De Fietsersbond Wageningen kwam ook in actie. De club hield kort na het noodlottige ongeval een demonstratie om aandacht te vragen voor een oplossing voor deze gevaarlijke situatie. De fietsers zien het liefst verkeerslichten. Die staan op de nominatie om daar te komen, maar pas over enkele jaren als de Nijenoord Allee opnieuw wordt ingericht.

Voldoende verkeersveilig

Een woordvoerder van de gemeente Wageningen zegt dat vooruitlopend op de uitkomsten van de verkeersongevallenanalyse door de politie naar aanleiding van het ongeval in januari toch alvast een aantal maatregelen is genomen.
‘We hebben de oversteekplaats op de Nijenoord Allee nogmaals goed bekeken’, meldt de woordvoerder. ‘Die is volgens de richtlijnen ontworpen en voldoende verkeersveilig. Toch zagen we mogelijkheden om de bebording en belijning nog verder te verbeteren.’
Tussen 30 maart en 6 april heeft de gemeente deze verbeteringen doorgevoerd. ‘Zo hebben we onder andere teksten laten aanbrengen in de Nederlandse en Engelse taal, meer haaientanden aangebracht, het bord ‘verleen voorrang’ verplaatst en de oversteekplaats voor voetgangers duidelijker met stippellijnen gemarkeerd.’

‘Fietser, let op’

De Fietsersbond is niet echt te spreken over de genomen maatregelen. ‘We zijn niet betrokken geweest bij het nadenken over de oplossingen om deze oversteek veiliger te maken’, zegt bestuurslid Roger Heijltjes. ‘Ons voorstel blijft om de verkeerslichten, die over enkele jaren gepland staan, alvast te plaatsen.’
Heijltjes meent dat de maatregelen van de gemeente eenzijdig gericht zijn op de overstekende fietsers. ‘Deze oplossing zegt in feite ‘Fietser, let beter op’. De automobilist hoeft zich kennelijk niet aan te passen.’

De Nijenoord Allee is een 50 kilometerweg. De Fietsersbond gaf eerder al het advies om deze maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur. Ook dat zou de veiligheid van de overstekende fietsers ten goede komen.

Dit artikel verscheen eerder in De Gelderlander/Arnold Winkel

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.
  1. Als de oversteek ‘volgens de richtlijnen’ is ontworpen, dan is het dus hoog tijd om die richtlijnen te veranderen. Dat laat deze ‘case study’ duidelijk zien. Die richtlijnen zijn ontzettend ouderwets.

    Hoe op deze manier de schuld bij het slachtoffer wordt gelegd is beschamend. De snelheid en doorstroming van auto’s wordt hier zo duidelijk op één gezet. In de 21e eeuw zou je verwachten dat veiligheid, duurzaamheid, biodiversiteit en rechtvaardigheid boven de snelheid van auto’s in de stad zouden staan. Al helemaal in een stad met een Universiteit waar het motto is ‘to explore the potential of nature to improve the quality of life’. Hoe passen deze maatregelen bij dit motto?

    Ik hoop dat de WUR zich snel uitspreekt voor échte maatregelen die fietsers en voetgangers werkelijk beschermen. De mensen die hier oversteken zijn voor een groot deel namelijk studenten en medewerkers van de WUR. Veiligheid staat op één, toch?