Gebruik ChatGPT onder de loep

Wat is de impact van ChatGPT op het onderwijs aan studenten?
Illustratie Shutterstock

Mogen studenten en promovendi ChatGPT gebruiken, en zo ja, hoe? Met die vraag is een werkgroep bij WUR op pad gestuurd.

De werkgroep is ingesteld door onderwijsdecaan Arnold Bregt na een overleg met de toetsdeskundigen van Education & Student Affairs. ChatGPT is software die originele teksten genereert op basis van vragen die de gebruiker stelt. De teksten worden niet door plagiaatscanners gedetecteerd omdat er geen bronnen letterlijk worden gekopieerd.

De werkgroep moet op korte termijn met aanbevelingen komen over het gebruik van ChatGPT. Daarbij gaat het volgens Bregt niet alleen om gebruik door bachelor- en masterstudenten, maar ook door promovendi.

Moet je op de auteursverklaring ChatGPT noemen?

Arnold Bregt, Dean of Education

‘Zeker bij het schrijven van een algemene inleiding is het programma goed te gebruiken’, zegt Bregt. ‘De vraag is of dat gebruik erg is? Dat leidde in het overleg al tot een levendige discussie. Moet je dan bijvoorbeeld op de auteursverklaring ChatGPT noemen? Het programma roept tal van indringende vragen op, waaronder die over auteurschap.’

Geen onzin

Bregt gebruikt ChatGPT ook. ‘Voor de algemene teksten werkt het prima. In plaats van googelen vraag je het aan ChatGPT. Er komt geen onzin uit. Maar zodra je de diepte in gaat, wordt het minder.’ ChatGPT lijkt het einde in te luiden van de klassieke essay-opdracht. Of dat zo is, moet nog blijken. Bregt heeft rector Arthur Mol voorgesteld het probleem met andere universiteiten te bespreken.

Lees ook het achtergrondverhaal Nooit meer schrijven waarin de discussie over het gebruik van ChatGPT in het onderwijs uitgebreid aan bod komt.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.
  1. ChatGPT biedt veel mogelijkheden voorons werk. Het schrijven van scripts voor dataverwerking, het samenvatten van teksten, of zelfs het gebruik in onderwijs (bijvoorbeeld door ChatGPT te vragen een tekst te schrijven over een complex onderwerp en studenten dit te laten corrigeren op basis van hun opgedane kennis). Ons onderwijs en onderzoek zal mee moeten veranderen met deze ontwikkelingen.

    Zelf zie ik ChatGPT (en AI in het algemeen) als een rekenmachine. Het maakt het bestaande werk makkelijker, maar zonder basiskennis over het onderwerp of bewustzijn over de grenzen van het systeem zal geen enkele output toegevoegde waarde hebben of zelfs correct zijn. We zullen dan ook meer moeten verschuiven naar een kritische blik en training m.b.t. deze nieuwe tools, en absoluut geen schrikreactie hebben t.o.v. het gebruik.