‘AI nog weinig ingezet voor leerdoeleinden’

WUR-studenten en -docenten zijn geïnteresseerd in AI-tools, maar nog terughoudend in gebruik.
Een onverstandig verzoek aan ChatGPT. Screenshot van ChatGPT.com

Die terughoudendheid komt deels door een gebrek aan vertrouwen in de output van generatieve Artificial Intelligence (gen-AI) tools als ChatGPT. Dat vertelt Omid Noroozi (universitair hoofddocent bij Education and Learning Sciences). Zijn onderzoeksteam nam enquêtes af bij WUR-studenten en -docenten om een beeld te krijgen van hun vaardigheid met gen-AI, waarvoor ze AI-tools inzetten en hoe ze erover denken.

In totaal vulden 764 studenten en 302 docenten de enquêtes in. ‘Sommige enquêteresultaten waren verrassend’, vertelt Noroozi. ‘Veel studenten beweren bijvoorbeeld dat ze bijna nooit AI-tools gebruiken voor leerdoeleinden. Dat komt niet overeen met mijn eigen onderwijservaringen. In de vakken die ik geef, gebruiken studenten vrij vaak kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld bij taken zoals het schrijven van essays of het geven en analyseren van peer-feedback. Ze lijken het bovendien erg leuk te vinden.’ Het gros van de ondervraagde studenten zegt dat ze de toegevoegde waarde van gen-AI wel inzien en van plan zijn het in de toekomst meer te gaan gebruiken.

Ook docenten maken nog maar weinig gebruik van gen-AI voor leerdoeleinden. Van de ondervraagde docenten gebruikt 21 procent het af en toe om lesmateriaal te verbeteren, terwijl 70 procent dat (bijna) nooit doet. Verder zet 14 procent het in om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten, maar doet 80 procent dat (bijna) nooit. En 13 procent gebruikt het voor het ontwerpen van leeractiviteiten en 83 doet dat (bijna) nooit.

Weinig vertrouwen

ChatGPT is de meest gebruikte AI-tool bij zowel docenten als studenten. Opvallend is dat beide groepen weinig vertrouwen hebben in de resultaten van dit soort tools. Van de studenten is 83 procent het er (sterk) mee eens dat door AI gegenereerde antwoorden moeten worden geverifieerd aan de hand van andere bronnen; 75 procent van de docenten is het met hen eens.

Beide groepen geven aan niet volledig op de hoogte te zijn van wat wel en niet mag qua AI-gebruik in het Wageningse onderwijs. ‘In mijn ogen is dat heel duidelijk’, zegt Noroozi. ‘De docent beslist, binnen de grenzen van het instellingsbeleid.’

In ontwikkeling

Volgens Nozoori zou het een goed idee zijn om gestandaardiseerde workshops over kunstmatige intelligentie aan docenten aan te bieden: ‘Daarnaast moet er een platform komen waar docenten van elkaar kunnen leren wat wel en niet werkt. Gen-AI is altijd in ontwikkeling, dus we moeten continu met elkaar bespreken hoe we het in onderwijs inzetten.’

Het onderzoeksteam dat de enquêtes heeft uitgevoerd, komt met een reeks empirische studies om binnen WUR de ethische, verantwoorde en duurzame integratie van gen-AI in het onderwijs te onderzoeken, zegt Noroozi. ‘We willen de samenwerking tussen mens en AI optimaliseren en inzetten voor betere leerresultaten in onze klaslokalen.’

Meer informatie over dat project en de gedetailleerde enquêteresultaten zijn hier beschikbaar.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.