Foodmarket in Aurora

In het nieuwe onderwijsgebouw moet je koffie bestellen met een gebaar.
Foto Roelof Kleis

Met de komst van de nieuwe cateraar Hutten in Aurora is iets nieuws toegevoegd aan de toch al aanzienlijke voedselkeuze op de campus: een Foodmarket. Op de begane grond van het spiksplinternieuwe gebouw zijn vier pop-ups om te eten of drinken. Elk met een eigen karakter. Tenminste, zo gaat het worden.

Niet af

Twee van de vier restaurants zijn nu nog niet in gebruik. Dat komt doordat het gebouw, in weerwil van de planning, nog niet helemaal af is. De onderwijsruimtes gingen voor, zegt Frits Kok van cateraar Hutten. Alleen de koffiebar (Your Barista’s) en de lunchroom Blend zijn al open. Over een paar weken volgen The Plant (alles plantaardig) en World Flavors (de wereldkeuken).

WUR wil dat in 2025 minimaal de helft van het gebruikte eiwit plantaardig is. Wij denken dat al twee jaar eerder te halen

Frits Kok, sales-manager Hutten en ontwikkelaar Foodmarket in Aurora

Met die pop-ups vult Hutten de doelstellingen in die WUR aan de nieuwe cateraar stelt. Het aanbod moet gezond zijn, een bijdrage leveren aan de eiwittransitie, de verspilling van voedsel terugdringen en wegwerpafval zoveel mogelijk vermijden. Dat laatste is een uitdaging in een gebouw zonder spoelkeuken, zegt Kok. Door het gebruik van eigen spullen te belonen, wil hij daar een mouw aan passen.  

Het gebruik van plantaardig eiwit speelt bij de nieuwe cateraar een voorname rol. Kok: ‘WUR wil dat in 2025 minimaal de helft van het gebruikte eiwit plantaardig is. Wij denken dat al twee jaar eerder te kunnen en in 2025 zelfs 60 procent te halen. Dat kan omdat we soepen, salades en dergelijke allemaal in eigen keuken maken.’ De pop-up The Plant verkoopt zelfs alleen plantaardig voedsel.

Verspillingsfabriek

Om voedselverspilling tegen te gaan gooit Hutten de Verspillingsfabriek in de strijd. In die fabriek, een eigen ontwikkeling van de cateraar, worden soepen en sauzen gemaakt van restproducten uit de groentesector. Die soepen zijn nu al verkrijgbaar in pop-up Blend, dat een mix biedt van lunchartikelen zoals belegde broodjes, salades, sapjes en smoothies.

Gebarentaal

Meest in het oog springend evenwel is de koffiebar. Nu nog te vinden bij de entree van Aurora, maar dat gaat volgens Kok mogelijk veranderen. De rijen voor de koffie belemmeren de inloop van het gebouw. Bijzonder hier is het dove personeel. Voor een bestelling moet de klant gebarentaal gebruiken. Op een computerscherm wordt voorgedaan hoe je dat doet.

Het gaat om de verhouding van prijs en kwaliteit. We denken dat het aanbod zo is dat we mensen kunnen verleiden om te kopen

De gebaren-koffie is geen gimmick. De inzet van doven en andere mensen met een functiebeperking maakt onderdeel uit van het inclusieve concept. ‘Het merendeel van de twaalf medewerkers in de Foodmarket komt uit het Jops-project waarmee WUR invulling geeft aan de inclusieve organisatie. Naast (zelf gebrande) koffie zijn hier ook ontbijtspullen te koop.

Internationaal

Met World Flavors tenslotte, wil Hutten het de internationale gemeenschap van WUR naar de zin maken. De chef-kok mag zich daar uitleven, zegt Kok. ‘En inspiratie vanuit de studenten is welkom. Je kunt verwachten dat de kok langs de tafels loopt om te vragen of het eten lekker is en of er wensen zijn.’ Om de dag wordt vegetarisch gekookt.

En de prijs van dat alles? Die is volgens Kok marktconform. ‘We hebben natuurlijk gekeken naar wat er elders op de campus is. Maar we werken commercieel, er zit geen subsidie op. Het gaat om de verhouding van prijs en kwaliteit. We denken dat het aanbod zo is, dat we mensen kunnen verleiden om te kopen en dat ze die prijs ervoor willen betalen.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.