Vernieuwde portrettengalerij: minder Harry Potter, meer kijkdoos

Digitale schermen als (inter)nationaal voorbeeld.
Aanwezigen heffen het glas op de nieuwe portrettengalerij. Foto Resource

Dinsdagavond opende rector Carolien Kroeze de vernieuwde portrettengalerij in Omnia. Drie digitale schermen die tussen de schilderijen zijn geplaatst tonen videoportretten van huidige WUR’ers.

Kunstenaar Giacomo Sardonini en cinematograaf Ben Excell filmden de afgelopen maanden het dagelijkse leven en werk op de campus. Het leverde zo’n zeventig bruikbare korte filmfragmenten op. Sinds dinsdagavond ‘draaien’ deze films tussen de portretten van rectoren. ‘Ik vind het eindresultaat goed passen bij de galerij’, zegt de kunstenaar terwijl hij tevreden naar zijn werk kijkt.

Sardonini en Excell zijn aan het werk gegaan nadat eind 2022 kritiek kwam op de galerij waarin tot dusver alleen portretten van mannen hingen. Een werkgroep bestaande uit medewerkers, studenten en kunstenaars heeft daarop nagedacht hoe de historische traditie om schilderijen met rectoren te tonen moderner kon worden vormgegeven. Het concept van Sardonini – dat zich het best laat omschrijven als een Harry Potter-achtige galerij – kwam als winnaar uit de bus.

Kijkdoos

Het resultaat is een videoreeks van zo’n zeventien minuten die doorlopend wordt afgespeeld op de drie schermen. ‘Ieder scherm start bij een ander fragment in de reeks, waardoor je nooit hetzelfde beeld tegelijkertijd op meerdere schermen ziet’, zegt Excell.

We hebben hele gewone momenten gefilmd, zoals een gapende student achterin de collegezaal en een collega die staat te worstelen om de printer aan de praat te krijgen

Ben Excell, videograaf

‘Mensen spatten niet van het scherm, maar het is wel een levendig schouwspel geworden’, zegt genderhistoricus Margreet van der Burg, die als lid van de werkgroep betrokken was bij het project. ‘Zie het als een kijkdoos: er komen allerlei mensen voorbij die aan het werk zijn, in al hun diversiteit, alleen of samen met anderen. Daardoor krijg je letterlijk een kijkje in de verscheidenheid aan bezigheden van iedereen op de campus. Je ziet bijvoorbeeld mensen die met hun handen werken en anderen die juist in stilte verzonken nadenken.’

‘We hebben hele gewone momenten gefilmd, zoals een gapende student achterin de collegezaal en een collega die staat te worstelen om de printer aan de praat te krijgen’, zegt Excell. ‘Hoewel lang niet iedereen op film staat, zullen veel mensen zich in deze beelden herkennen.’ Dat beaamt ook Van der Burg: ‘Deze wand laat zien dat iedereen erbij hoort. En door het dynamische van dit concept kan de reeks beelden op termijn ook worden aangepast of aangevuld.’

Internationaal

Ook Chris van Kreij, manager van Omnia, is tevreden met de nieuwe galerij. ‘Voorheen leverde deze portrettenwand nog wel eens discussie op als ik een rondleiding gaf aan nieuwe partners. Ik denk dat we met deze vernieuwing een mooie oplossing hebben; ik kan dit concept goed uitleggen aan bezoekers.’

Voorheen leverde de portrettengalerij nog wel eens discussie op. Ik kan dit concept goed uitleggen aan bezoekers.

Chris van Kreij, Omniamanager

Volgens de Omniamanager heeft een andere Nederlandse universiteit al gevraagd of ze eens mogen komen kijken. ‘Nagenoeg elke universiteit worstelt met een vergelijkbare situatie: een reeks portretten van louter witte mannen. Ik hoop dat onze oplossing ook anderen kan inspireren.’ In dat kader zal Van der Burg binnenkort over de vernieuwing van de portrettengalerij spreken op een congres in Amerika.

Excell: ‘Wat begon als twee bevriende creatievelingen die over de campus dwaalden en die bij iedereen over de vloer kwamen – en soms letterlijk op de vloer kwamen liggen – om filmpjes te maken, heeft de potentie om wereldwijd impact te maken.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.