Parkje en petitie van mobiliteit-actiegroep

Verkeer van, naar en op de campus moet minder auto-georiënteerd, vindt actiegroep.
pop-up parkje op de parkeerplaats bij Gaia / Lumen Met een pop-up parkje kaartte de actiegroep aan dat de campus te auto-georienteerd is. Foto Helene Seevinck

Met een soort pop-up parkje op het parkeerterrein van Gaia/Lumen vraagt actiegroep Nieuwe Mobiliteit Wageningen nogmaals aandacht voor de ‘auto-overheersing’ op de campus. Mét de oproep om vooral de petitie te tekenen om daar verandering in te brengen.

Een lekker lentezonnetje, gezellige zitjes, chillende mensen, levende muziek, groen: met een beetje goede wil hadden de parkeerplaatsen naast de entree van Gaia/Lumen woensdagmiddag inderdaad wel iets weg van een parkje. De gezellige aankleding was een initiatief van de actiegroep Nieuwe Mobiliteit Wageningen, die daarmee opnieuw aankaartte dat de campus veel te auto-georiënteerd is.

Kwestie van keuzes

Ga maar na: eigenlijk mag het niet, zo’n pop-up parkje neerzetten op de campus, terwijl je auto er neerzetten geen enkel probleem is. ‘We doen net alsof dat vanzelfsprekend is. Maar dat is natuurlijk niet zo’, stelt Eline Floor Houwen, student Climate Studies. ‘Het gaat er maar net om welke toepassingen prioriteit krijgen bij keuzes rondom het gebruik van de ruimte. Blijft WUR autoverkeer ruim baan geven, net zoals de provincie doet in het plan Beter Bereikbaar Wageningen? Of gebruiken we de ruimte op de campus liever om bijvoorbeeld biodiversiteit te vergroten of om sociale ontmoetingen te stimuleren – zoals vandaag met de muziekmakende mensen?’

Auto-dogma

De afgelopen maanden spraken de actiegroepleden veel verschillende betrokkenen bij het Wageningse mobiliteitsvraagstuk, vertelt Jacco Bontekoe, student Urban Environmental Management. De conclusie: in theorie is WUR van goede wil. Uit het mobiliteitsplan spreekt dat WUR verkeer naar, van en op de campus duurzamer en minder auto-georiënteerd wil aanpakken. Alleen pakt het in de praktijk meestal anders uit: het auto-dogma zit nog te diep ingebakken om echt andere keuzes te maken. ‘WUR zit vast in een manier van denken die niet strookt met het ideaal van een duurzame toekomst’, aldus Houwen. ‘Als er files staan, dan is de reflex meteen: ‘oh, dan moet er meer asfalt bij’. Terwijl uit wetenschappelijk onderzoek allang bekend is dat dat op de lange termijn geen oplossing is: meer asfalt trekt meer verkeer aan.’

Meer druk zetten

Om toch beweging in de zaak te krijgen, roept de actiegroep medewerkers, studenten, inwoners van Wageningen en andere belanghebbenden op om hun petitie te tekenen die WUR aanspoort om én duurzamer mobiliteitsbeleid te voeren én dat op een andere manier tot stand te brengen, namelijk via ‘een open, eerlijke en inclusieve dialoog’. Bontekoe: ‘We zijn ons ervan bewust dat WUR niet alles kan bepalen; het plan Beter Bereikbaar Wageningen is de verantwoordelijkheid van de provincie. Maar uit de gesprekken van de afgelopen tijd weten we dat de universiteit er een zware stem in heeft; dat WUR als een belangrijke partij wordt gezien. Daarom blijven we druk op de ketel zetten.’ Dat gebeurt overigens niet alleen in de vorm van de petitie. Het pop-up parkje heeft er ook een rol bij. ‘Het zou zomaar kunnen dat dat op zonnige woensdagen vaker ergens opduikt op de campus’, verklapt Bontekoe.

Lees ook:



Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.