Online/offline: ‘Ik ben er wel klaar mee’

Resource sprak zes docenten over onderwijs na de zoveelste lockdown.
Illustratie: Shutterstock

Eindelijk kunnen docenten weer live colleges geven. Goed nieuws, of zijn ze wel klaar met al die wisselingen tussen online en offline? We legden zes docenten deze uitspraak voor, na de zoveelste lockdown.

Vlnr: Gemma van der Haar, Hannah van Zanten & Tarek Alskaif.

1. Gemma van der Haar, universitair docent Sociology of Development and Change

‘Campusonderwijs is ontzettend belangrijk voor studenten. Dat merk je aan hun motivatie. Ik wil dus niet wéér terug naar helemaal online. Maar ik omarm wel de flexibiliteit van online. Zo kon ik in periode 1 een gastdocent vanuit Kenia laten lesgeven.

Het is niet verplicht, maar ik ben van plan mijn onderwijs hybride te blijven aanbieden zodat studenten die zich niet goed voelen of die in quarantaine zitten, thuis onderwijs kunnen volgen. Vooral in het begin was het stressvol om zowel de studenten online als in de collegezaal te bedienen, en er is zeker ruimte voor verbetering, maar ik ben blij dat het mogelijk is. Ik verwacht dat corona er nog wel even is en door onderwijs in hybride vorm aan te bieden, maken we het toekomstbestendig.’

2. Hannah van Zanten, universitair hoofddocent bij Farming Systems Ecology

‘Het is de hele tijd schakelen en dat vraagt veel flexibiliteit. Ik heb deze periode een vak, maar de kerstvakantie van WUR liep niet gelijk op met de schoolvakantie van de kinderen. Daarbij gingen de scholen een week eerder dicht door de lockdown. Gelukkig kon ik de eerste onderwijsweek overdragen aan een ander waardoor ik echt van de kerstvakantie heb kunnen genieten. Maar toen de kinderen drie dagen op school waren, werd een vriendje positief getest, zodat wij thuis in quarantaine moesten. Zo is er steeds wat. Wat dat betreft ben ik blij dat we het college nu online blijven doen, dat schept duidelijkheid. Tuurlijk geef ik liever onderwijs op campus, ik mis de informele gesprekken en weet nu eigenlijk niet goed hoe het met de studenten gaat, maar ik merk ook: mijn mogelijkheden zijn beperkt.’

Tuurlijk heb ik liever colleges op campus

3. Tarek Alskaif, universitair docent bij Toegepaste Informatiekunde

‘Het was heel fijn om de eerste twee perioden van dit jaar campusonderwijs te geven. Voor mij is een online college van drie uur, waar ik tegen een scherm aan het praten ben, meer stressvol dan een college van vier uur op de campus. Ook de studenten hadden het overduidelijk gemist, er was veel energie. De derde periode moesten we weer terug naar online lesgeven. We weten ondertussen hoe dat moet, maar dat neemt niet weg dat het niet heel handig is om steeds weer te wisselen, zeker middenin een onderwijsperiode. WUR-docenten zijn flexibel, maar ook daar zitten grenzen aan. De afgelopen twee jaar hebben we veel overuren gemaakt. Ik denk dat als dit zo doorgaat, we over de grenzen van docenten gaan.’

De hele tijd schakelen vraagt veel flexibilitei

Vlnr: Dieuwertje Lont, Catriona Lakemond & Jeroen Schepper.

4. Dieuwertje Lont, docent bij Fokkerij en Genomica

‘Ik heb zelf nu niet zo’n last, ik heb deze periode geen vakken hoeven aanpassen door de coronamaatregelen. In periode 2 had ik een vak voor dertig studenten op campus, heerlijk. Toen dacht ik: daar doe ik het voor. Deze periode geef ik een vak waarbij de studenten behoorlijk zelfstandig een consultancy-opdracht moeten uitvoeren, dat gebeurt nu online. Het is wel ingewikkeld, vooral voor de studenten. Ik ben ook studieadviseur en merk dat een groeiend aantal studenten er echt klaar mee is. Ze zitten weer vaker bij hun ouders, ze zijn minder effectief en sommige stagneren echt in hun studie.’

4. Catriona Lakemond, universitair docent Food Quality & Design

‘Ik neem het zoals het komt, ik kan er toch niets aan veranderen. De decemberlockdown kwam onverwacht, maar het vak dat ik gaf, had ik het jaar ervoor online gegeven, dus het was te doen. Ik hoefde het niet van vandaag op morgen totaal te veranderen. Ik denk dat ik redelijk makkelijk kan schakelen. Ik was wel tevreden met online werken. Online geeft soms ook meer nabijheid: ik neem meer tijd om te vragen hoe het met iemand gaat. Dat zal ik wel missen als alles weer op de campus is. In het begin was het lastig combineren met het gezin, maar nu zijn we eraan gewend. We roeien met de riemen die we hebben.’

Online geeft soms ook meer nabijheid

6. Jeroen Scheper, docent bij Plantenecologie en Natuurbeheer

‘Niemand is natuurlijk blij met deze situatie, maar ik maak me er niet zo druk over. We vinden telkens wel weer oplossingen. Sectoren als horeca en cultuur worden veel harder geraakt. Ik ben nu het mastervak Restoration Ecology aan het voorbereiden voor periode 4 in februari en maart. Dat worden meer dan 150 studenten. Met geschakelde collegezalen kan dat misschien net. Colleges zijn nog wel online te doen, maar online groepswerk is echt niet ideaal. Bij het vak hoort ook een excursie. De Peek-app, ingevoerd net voor corona, is een prachtige oplossing. Studenten doen met de app zelf de excursie; wij zijn als begeleiders in de buurt.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.