Voelen aan de nieuwe kleren

Tientallen WUR’ers beoordelen vandaag in Atlas hun mogelijk nieuwe outfit.
Foto Roelof Kleis

Het heeft wel wat weg van een pop-up kledingwinkel. Op de eerste verdieping van Atlas staan rekken vol met kleren. Broeken, sweaters, jasjes, blouses, labjassen en meer. Een dwarsdoorsnede van wat WUR-personeel zoal draagt tijdens het werk binnen en buiten. De show is onderdeel van de aanbesteding van de nieuwe bedrijfskleding.

Het is voor het eerst dat die kleding centraal wordt aanbesteed, legt projectleider Berber Smit van adviesbureau HWRK uit. Zij is al anderhalf jaar bezig met de aanbestedingsklus. En dat is een complexe operatie. WUR is groot en daarmee ook de diversiteit aan de bedrijfskleding. Vanwege de omvang van de opdracht is de aanbesteding bovendien Europees.

WUR wil geen uniformen. Elk onderdeel van de organisatie moet kunnen kopen wat-ie wil

Berber Smit, projectleider van adviesbureau HWRK

Die diversiteit blijft overeind, benadrukt Smit. ‘WUR wil geen uniformen. Elk onderdeel van de organisatie moet kunnen kopen wat-ie wil.’ In de rekken hangen derhalve in totaal 244 kledingstukken van de drie inschrijvers op de aanbesteding. Toch is het geen bont geheel: donkerblauw, zwart en wit overheersen het kleurenpalet.

Niet passen

Deze dag is georganiseerd voor het personeel dat de kleding gaat dragen. Zij mogen hun oordeel geven. Smit verwacht een zeventigtal proefpersonen vanuit alle onderdelen van de organisatie tijdens de schouw. Die mogen kijken en voelen. Passen is er niet bij. ‘Dat is praktisch niet te doen met deze aantallen kleding en alle verschillende maten die je dan zou moeten hebben.’  

Het oordeel van de medewerkers is niet voor de bühne. Smit: ‘De uitkomst van de Look & Feel-sessie telt voor maximaal 20 procent mee in de kwaliteitsscore. Dat is veel. We willen de mensen echt een stem geven. Wie van de inschrijvers de gunning uiteindelijk wint, wordt naar verwachting in de loop van dit najaar bekend.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.