Strijd over fietspad langs Aurora

WUR en Mooi Wageningen liggen in de clinch over de aanleg van het nieuwe fietspad langs Aurora.
Het fietspad doorsnijdt de houtwal langs de Bornsesteeg. Foto: Roelof Kleis

Het pad tussen de Bornsesteeg en Dijkgraaf moet fietsers veilig van en naar het nieuwe onderwijsgebouw Aurora voeren. Het pad aan de noordkant van de busbaan voorkomt dat fietsers uit de stad de busbaan over moeten steken op weg naar college of werk. Maar daarvoor is volgens Mooi Wageningen een stukje houtwal vernield.  

Het gaat om de houtwal langs de Bornsesteeg bij Impulse. Het pad loopt hier dwars doorheen. Volgens Mooi Wageningen had WUR daar vergunning voor aan moeten vragen, omdat het om beschermde natuur gaat. De kwestie is bij de Omgevingsdienst Vallei aangekaart, die daarop de aanleg van het fietspad heeft stilgelegd.

Zonder vergunning mag je niets met die houtwallen doen; ze zijn onderdeel van de Ecologische Hoofdstructuur die over de campus loopt

Hans Brons Mooi Wageningen

Mooi Wageningen beroept zich volgens woordvoerder Hans Brons op het Bestemmingsplan Campus. ‘Daarin staat dat je zonder vergunning niets met die houtwallen mag doen. Ze zijn onderdeel van de ecologische hoofdstructuur die over de campus loopt.’ WUR bestrijdt dat er een omgevingsvergunning nodig was voor deze ingreep.

Volgens directeur Facilitair Bedrijf Peter Booman zijn er geen bomen gekapt en is geen andere ‘diep wortelende beplanting’ weggehaald. Dat laatste punt is volgens Booman overigens ‘arbitrair’. Een ecoloog van de Omgevingsdienst heeft in de bodem wortelresten aangetroffen, wat zou duiden op beplanting. In een poging de zaak vlot te trekken, is nu besloten toch een vergunning aan te vragen.

Naast de houtwal is ook het deel van het pad langs het Dassenbos omstreden. Hier zijn bomen gekapt en is een deel van de oude bodemstructuur gesneuveld. Hierover heeft Mooi Wageningen (samen met Wageningen Goed op Weg) bij de provincie aan de bel getrokken. Een eerste plan voor herplant elders is volgens Brons door de provincie afgewezen.

Niet af

Booman bestrijdt dit en zegt dat ‘er een technisch-ecologisch discussie over is, waar we zonder meer uitkomen.’ De aanleg van het pad zelf staat volgens hem niet ter discussie. Verder wacht ook de aansluiting van het nieuwe fietspad op de Mondriaanlaan aan de westkant van de campus nog op vergunning. Daarmee lijkt het pad zeker niet af te komen voor de start van het nieuwe collegejaar.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.
  1. Update: om verkeersonveilige situaties te voorkomen heeft de Omgevingsdienst De Vallei, in afwachting van een besluit over de vergunning, de bouwstop voor de doorsteek van de houtwal opgeheven. Deze doorsteek mag dus worden afgemaakt.

  2. Het valt mij op dat de afgelopen jaren werkelijk elk stukje groen en/of open ruimte wordt opgeofferd aan gebouwen, (BBQ) ontmoetingsplekken en andere (kunst)objecten. Nu wordt, onder het mom van verkeersveiligheid, een extra pad aangelegd terwijl er op steenworp afstand een pad, een weg een busbaan én een stoep liggen. Op meerdere plekken kun je de busbaan oversteken dus waarom hier niet?
    De campus verrommelt steeds verder en krijgt, in mijn ogen, de uitstraling van een bedrijventerrein. Ik hoop oprecht dat er vanuit het bestuurscentrum een keer wordt ingegrepen want zo’n visieloze volgeplempte campus wordt op deze manier bepaald geen inspirerende werkplek.