[no]WURries: Van medestudent naar practicumbegeleider

‘Als studentassistent begeleid ik mijn medestudenten. Hoe pak ik die rolwisseling aan?’

Wees duidelijk

‘Je geeft zelf al aan dat er sprake is van een rolwisseling. Wees daar ook duidelijk over naar de studenten; meldt aan het begin van het practicum dat je daar staat als opleider en dat jij de regie voert op inhoudelijk en beoordelend vlak. Na afloop kun je prima samen een biertje drinken.

Natuurlijk kan het voorkomen dat je iemand uiteindelijk een onvoldoende moet geven, maar als je duidelijk bent geweest over criteria en in je ondersteuning dan is dat cijfer een gevolg van de inzet van de student. De ervaring leert dat iedereen dat respecteert. En zo niet, waren het sowieso niet zulke prettige ‘bierpartners’. Veel plezier als studentassistent!’

Peter van den Berg, vakdidacticus Biologie ELS

Blijf jezelf

‘Waarschijnlijk voelen je studenten zich ook wat opgelaten. Wees daarom open en eerlijk. Je kan ze best laten merken dat je wat moeite hebt met deze nieuwe hiërarchie, bijvoorbeeld met een grapje. Verder raad ik je aan om vooral jezelf te blijven en niet totaal iemand anders te gaan spelen. Een beetje acteren hoort wel bij onderwijzen, maar te veel ervan leidt tot ongemakkelijke situaties. Wat ik wel vreemd vind is dat je cijfers moet geven. Dat lijkt mij de verantwoordelijkheid van de docent, mede om dit soort spanning te voorkomen.’ 

Arie Nieuwenhuizen, docent van het jaar 2020

Zakelijk

‘Het is prima dat je de studenten kent. Zeg indien nodig tijdens het practicum tegen deze studenten dat je nu als studentassistent een professionele relatie met hen hebt. Ze zullen vermoedelijk snel merken dat jij van wanten weet op het gebied van de practicumproeven en dat ze van je kunnen leren. Blijf objectief en communiceer zakelijk. Dat houdt het contact met de studenten duidelijk. Privé hoeft dat de verhouding met hen niet te beïnvloeden.’

Carlo van Mierlo, universitair docent Biochemie

Introductie

‘Vraag de vakcoördinator om bij aanvang van het practicum jou en eventueel andere  studentassistenten te introduceren bij de groepjes. De coördinator kan dan duidelijk maken wat jouw rol en taak is binnen het vak, zodat je studenten meteen in het begin weten waar ze aan toe zijn.’

Saskia van Marrewijk, onderwijsondersteuner

Beoordelingscriteria

‘Tijdens het practicum is het belangrijk dat studenten de proeven veilig uitvoeren. Jij bent niet voor niets gevraagd als studentassistent; je hebt ongetwijfeld de juiste capaciteiten om dit werk te doen. Ik denk dat studentassistenten een groot voordeel hebben ten opzicht van meer senior-assistenten juist omdat zij qua leeftijd en ervaring dichtbij de studenten staan. Cijfers geven is wel lastiger. Vraag de coördinator om een beoordelingsgids waarin de criteria expliciet worden gemaakt. Op die manier kun je een objectief cijfer geven. Als alternatief kun je ook vragen om een groep studenten te begeleiden waarin geen vrienden van jou zitten. 

Jessica Vervalle, docent

Next WURry: Ik voel me als niet-Nederlandssprekende onderzoeker buitengesloten en alleen, hoe los ik dit op?

Heb jij advies of tips voor deze Wurrier? Of heb je zelf goede raad nodig? Mail je tips of vraag (maximaal 100 woorden) vóór 10 juni naar resource@wur.nl tav noWURries.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.