Amerikaanse investeerder zoekt innovatie in Wageningen

Het gaat het bedrijf vooral om Wageningse start-ups die de voedselvoorziening vernieuwen.
Foto Shutterstock

Daarom kwam Jaspar Roos, sinds 2 maanden senior business development manager Benelux van de investeerder Plug and Play, op 31 maart langs bij Startlife, dat jonge Wageningse start-ups begeleidt.

Plug and Play is zowel investeerder als makelaar; het koppelt start-ups aan multinationals en zorgt er daarmee voor dat kennisintensieve bedrijven in rap tempo een afzetmarkt en financiering krijgen. Het Amerikaanse bedrijf is actief in bijna veertig landen in de wereld, waaronder sinds kort Nederland.

Vroeger bouwden multinationals als Unilever, Danone en DSM grote R&D-centra om hun nieuwe producten te ontwikkelen, maar die centra bleken traag en niet altijd op te leveren wat de grote bedrijven wilden. Tegenwoordig ondersteunen deze centra jonge bedrijven die nieuwe technologie en producten ontwikkelen. Ook willen ze graag op de hoogte blijven van de ontwikkeling van vernieuwende start-ups. Als die potentie hebben, steken ze er geld in.

Database

Plug and Play (PNP) vraagt aan multinationals welke uitdagingen ze hebben bij hun productontwikkeling en zoekt dan start-ups die daar raad mee weten. Waar Startlife zich richt op de eerste groeifase, is Plug and Play meer bezig met de vervolgfase bij de internationale expansie. Roos hoopt dan ook op samenwerking met Startlife. ‘Wij vullen elkaar aan en kunnen samen de groei nog meer versnellen.’

Op dit moment heeft Plug and Play 40.000 geselecteerde en beoordeelde start-ups uit de gehele wereld in zijn database die het kan koppelen aan de behoeften van zo’n 550 klanten. Daarbij gaat het om banken, autofabrikanten, techreuzen en voedingsfabrikanten. Zo’n koppeling kan leiden tot extra financiering voor de start-up of een samenwerkingsproject met een groot bedrijf, waardoor de start-up kan opschalen. Roos: ‘Stel dat AkzoNobel het product wil afnemen. Met zo’n klant heb je als bedrijf in één klap je distributie en financiering geregeld.’

Agrifood

Nu het bedrijf in Nederland zit, heeft het zijn oog op de succesvolle Nederlandse agrifoodsector laten vallen. Daarom kwam Roos langs bij Startlife, in hartje Food Valley op de Wageningse campus. Roos heeft ruim 200 analisten tot zijn beschikking, die onder andere beoordelen welke sterke start-ups er in Nederland zijn, met name op het gebied van financiële dienstverlening, agrifood en animal health. Roos: ‘Recent heeft CEO Saeed Amidi in het Financiële Dagblad aangegeven jaarlijks in 10 tot 15 Nederlandse start-ups te willen investeren, los van het koppelen aan financiers en multinationals. Of daar Wageningse start-ups bij zitten, zal blijken.’

Vrijwel alle klanten van PNP hebben uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, zegt Roos. ‘Een duurzame zeewierburger kan interessant zijn voor McDonalds en Coca Cola moet iets met plastic afval. Duurzaamheid zal een van de grootste groeimarkten voor PNP zijn.’

Lees ook:

Je moet inloggen om een comment te plaatsen.