Practica op afstand: vloggen met vissen

Deel een van een tweeluik over creatieve onderwijsoplossingen.
Taofik Momoh aan het vloggen bij de vissen. Foto Guy Ackermans

In coronatijd verzinnen docenten vaak creatieve oplossingen om hun onderwijs op afstand toch zo goed mogelijk te kunnen geven. Resource licht twee oplossingen uit in een tweeluik. Dit is deel één: vloggen met vissen.

Tijdens het vak Aquaculture Production Systems leren studenten aquacultuursystemen beheren en voor vissen zorgen. Universitair docent Fotini Kokou geeft het vak samen met Ep Eding. Kokou: ‘Normaal zorgen studenten zelf voor het beheer van die systemen, het handhaven van de waterkwaliteit en het voeren en verzorgen van de vissen. Door corona was dat dit jaar niet mogelijk, omdat er dan veel studenten tegelijk in de Aquatic research facilities zouden zijn.’ Kokou, Eding en Geert Wiegertjes (hoogleraar van de Aquacultuur en Visserijgroep) vroegen WUR’s Education Support team of er een manier was om studenten van een afstand voor de vissen te laten zorgen. Kokou: ‘Daar ontstond het idee om live te gaan vloggen.’

Universitair docent Fotini Kokou. Foto Guy Ackermans

Ogen en handen

Onderzoeksassistent Taofik Momoh kreeg een vlogcamera en werd de ogen en handen van de studenten. Kokou: ‘Met een camera liet Taofik de studenten hun vistanks zien via een live videogesprek in Microsoft Teams. Zo konden de studenten het welzijn van hun vissen evalueren, kijken naar hun voedingsgedrag, of de vistanks moesten worden schoongemaakt, enzovoort. Op basis van die observaties en gegevens van de waterkwaliteitsmetingen konden de studenten in overleg met de docenten beslissen wat er moest gebeuren. Taofik voerde dat dan live uit en deed het beheer en onderhoud van de vistanks.’

Vlogger Momoh volgde het vak zelf twee jaar geleden als student. ‘Als student leerde ik al een hoop van het vak, maar dit jaar heb ik er nóg meer van geleerd. Verschillende groepjes studenten liepen tegen verschillende problemen aan. Als docententeam denken we mee met de studenten over de oorzaken van de problemen en mogelijke oplossingen. Al met al was het een geweldige ervaring.’

Tilapia. Foto Guy Ackermans

Goede vervanging

Masterstudent Biotechnology Vera van der Niet (22) volgde Aquaculture Production Systems als keuzevak. ‘Door te videobellen met Taofik zag je hoe het met de vissen ging. Als student kon je vragen: is deze waarde veranderd? Kun je naar het filter kijken? Enzovoort. Taofik ging dat dan uitzoeken en liet het live zien. Hij liet ook het gedrag van de vissen zien, bijvoorbeeld hoe ze reageren op voer.’

‘Ik vond het een goede vervanging voor het practicum’, zegt Van der Niet. ‘Zelf in het lab zou leuker zijn geweest, maar op deze manier leer je er nog steeds heel veel van. Alle denkstappen maak je nog steeds, alleen voert iemand anders het nu uit.’ Studeren is een stuk minder leuk sinds corona, zegt Van der Niet. ‘Er wordt meestal wel goed onderwijs gegeven, maar je mist het sociale contact. Bij andere vakken gaan practica soms helemaal niet door; ze worden dan bijvoorbeeld vervangen door literatuuropdrachten. Maar lezen hoe iets werkt is iets anders dan zelf resultaten verzamelen, beslissingen nemen en zo leren begrijpen. Daarom was dit zo’n goede oplossing: je moet op afstand toch voor die vissen zorgen en daardoor blijf je meer betrokken bij het vak.’

Ben je docent en op zoek naar meer onderwijsinspiratie? Kijk eens bij de showcases op Brightspace.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.