Weinig animo voor onboarding

Nieuwe collega’s bij WUR kunnen een introprogramma volgen van twee dagen, nog geen kwart van hen doet mee.
Onboarding, het introductieprogramma van WUR. Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit de cijfers van Corporate Human Resources. Van de 250 nieuwe collega’s die in november en december aan hun nieuwe baan bij WUR begonnen, hebben zich 60 personen aangemeld voor de zogeheten onboarding.

Dat zegt recruiter Edvard Jongschaap. Onboarding is de term voor het tweedaagse introductieprogramma. Doel daarvan is de nieuwe collega’s welkom te heten en wegwijs te maken. Sinds corona vindt het programma online plaats. ‘De dagen zijn gevuld met presentaties over de campus, het thuiswerken, de veiligheidsregels, de bibliotheek, In’to Languages, enzovoort’, legt Jongschaap uit. In coronatijd is het lastig om te landen in een nieuwe omgeving. Dat blijkt uit de gesprekken van Resource met nieuwkomers. In het coronajaar 2020 trok WUR het recordaantal van 942 fte regulier personeel aan.

Onboarding begint eigenlijk al op het moment dat je solliciteert

Edvard Jongschaap

‘Onboarding begint eigenlijk al op het moment dat je solliciteert’, zegt Jongschaap. ‘Wij noemen dat de candidate experience. Kandidaten moeten zich welkom voelen. Je moet ze in de watten leggen. Het hele traject van vacature tot contract is belangrijk.’ En daar blijft het niet bij. ‘Ook de employee journey, de reis die je als werknemer bij WUR maakt, moet positief zijn. Die aanpak betaalt zich volgens Jongschaap uit. ‘Een goede ervaring leidt tot meer bevlogen werknemers. De markt is krap; iedereen vist in dezelfde vijver en sollicitanten zijn kritisch. Recruitment verschuift daardoor steeds meer naar het goed positioneren van je werkgeversmerk in de arbeidsmarkt.’

Lees verder:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.