Hoge werkdruk bij docenten houdt aan

85 procent van de WUR-docenten zegt meer werkdruk te voelen sinds corona.
Hoge werkdruk. Beeld: Shutterstock

Dat blijkt uit een evaluatie door Tim Stevens (Education and Learning Sciences) waaraan 144 van de 791 docenten die lesgaven in periode 1 hebben meegedaan (18 procent).

‘De werkdruk was ook voor corona hoog’, zegt Stevens. ‘In periode 5 en 6 van vorig collegejaar is die toegenomen door de overstap naar online onderwijs. Voor periode 1 van dit collegejaar hadden docenten meer voorbereidingstijd en meer mogelijkheden voor hybride onderwijs: een mix van online en offline lessen. Docenten zijn heel gemotiveerd om het best mogelijke onderwijs te geven, dus veel docenten hebben daar extra tijd in gestoken. Aan de ene kant is een deel van die docenten optimistischer over de kwaliteit van hun onderwijs; aan de andere kant geeft een deel aan dat dit ook weer extra werkdruk en stress oplevert.’

Kapot

Stevens verwacht dat de werkdruk voorlopig hoog blijft en waarschuwt dat docenten dit niet lang kunnen volhouden. ‘Dat is ook wat een deel van de docenten aangeeft in antwoorden op de open vragen in de enquête. Veel docenten geven aan dat ze na die periode van gemixt online- en campusonderwijs kapot waren. De organisatie en logistiek zijn een stuk complexer geworden en dat vraagt meer van de docent.’

Het grootste deel van de docenten (66 procent) heeft periode 1 volledig online lesgegeven. Stevens: ‘Dat is een makkelijkere aanpassing dan het vak compleet herontwerpen voor hybride onderwijs. Aan de andere kant lijkt de voldoening iets hoger te zijn bij de docenten die het vak wel opnieuw inrichten. Zo kunnen die docenten hun vak meer inrichten zoals ze dat het liefste zouden willen geven.’

Studenten: motivatie

Waar docenten zeer gemotiveerd zijn maar vooral last hebben van de werkdruk, hebben studenten juist motivatieproblemen: maar liefst 57 procent zegt ‘niet gemotiveerd’ te zijn. Bijna een kwart (24 procent) van de studenten geeft aan niet naar alle campusactiviteiten te gaan. Stevens: ‘Dat vond ik best veel, maar voor sommige activiteiten had een deel van de studenten het gevoel dat op de campus zijn niet echt iets toevoegde als het tegelijkertijd óók online werd aangeboden.’

Ruim een derde van de studenten had in periode 1 helemaal geen campusonderwijs. Stevens: ‘Sommige vakken maken wel gebruik van de campusoptie, andere bleven volledig online.’

Aanpassingen behouden

Er zijn ook lichtpuntjes. Zo zijn docenten iets positiever geworden over online onderwijs. ‘Het aantal docenten dat zegt iets van de aanpassingen aan hun vakken mee te nemen na de coronapandemie is ook toegenomen’, aldus Stevens. ‘En ondanks een duidelijke voorkeur voor campusonderwijs vindt ook 67 procent van de studenten dat sommige online activiteiten zeker mogen blijven na corona.’

Stevens onderzoekt momenteel welke invloed verschillende variabelen zoals functie, leeftijd en gender hebben op de motivatie en de stresservaring. ‘Ik hoop op basis van dat soort variabelen meer inzicht te krijgen of daarin verschillen zijn qua ervaren werkdruk en motivatie.’

Een aantal resultaten op een rij

  • 79 procent van de docenten zegt capabeler te zijn geworden in online lesgeven; 42 procent van de docenten vindt online lesgeven niet leuk; 39 procent vind het wél leuk;
  • 85 procent van de docenten zegt dat de werkdruk is toegenomen sinds online onderwijs; 62 procent ervaarde stress door online onderwijs;
  • 36 procent van de docenten vindt het moeilijk om privé en werk te combineren; 39 procent geeft aan dat online lesgeven slecht is voor het welzijn;
  • 67 procent van de docenten denkt dat de motivatie van studenten lager is dan voor corona; 51 procent denkt dat studenten minder betrokken zijn; 63 procent denkt dat studenten slechter zijn gaan samenwerken; 55 procent denkt dat de studentenparticipatie lager is;
  • 41 procent van de docenten verwacht dat studenten minder goed leren.
  • Volgens 7 procent van de docenten zijn één of meer van de leerdoelen van het vak niet gehaald.

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek? Volg de Microsoft Teamsgroep WUR Education in Covid-19 times: Research Results.

Lees ook:

Je moet inloggen om een comment te plaatsen.