Nieuwe studenten-MOOC: Urban Rewilding

WUR-studenten hebben een nieuw online vak bedacht tijdens de MOOC Challenge.
Het winnende MOOC-team. Foto Miia Hakkinen

MOOC staat voor massive open online course, oftewel een online vak dat voor iedereen vrij toegankelijk is. De MOOC Challenge is onderdeel van het nieuwe vak MOOC Development. Het winnende idee wordt na de zomer uitgewerkt tot nieuwe WUR-MOOC.

Masterstudent Environmental Sciences Miia Hakkinen (28) uit Finland zat in het groepje studenten met het winnende idee. ‘Als ik aan de natuur denk, denk ik aan bossen, niet aan steden. Maar de natuur bestaat ook in steden en het vergroenen van steden zou op een natuurlijker manier kunnen. Dat is waar Urban Rewilding over gaat.’

Hakkinen schreef zich in voor het vak MOOC Development om ervaring op te doen met het onderwijsperspectief. ‘Aan het begin van het vak waren er wat online sessies met alle studenten en docenten. We kregen les over lesgeven en leermethodes en wat ervoor nodig is om een goed online vak te ontwikkelen. Daarna zijn we in willekeurig samengestelde groepjes aan het brainstormen geslagen over mogelijke ideeën voor MOOC’s. Na meerdere brainstormsessies sloot iedereen zich aan bij een groepje met een onderwerp naar keuze. We waren van plan een MOOC te ontwikkelen over milieuproblematiek, maar we kwamen al op de eerste dag uit bij urban rewilding als onderwerp.’

Wilde bloemen

Urban rewilding betekent de natuur de ruimte geven in een stedelijke omgeving, legt Hakkinen uit. ‘Een eenvoudig lokaal voorbeeld is dat de gemeente het gras niet maait op sommige rotondes en in plaats daarvan wilde bloemen laat groeien.’ In hun MOOC-voorstel richten de studenten zich op urban rewilding op twee niveaus. ‘Het institutionele niveau, dus vanuit het perspectief van een stedelijke ontwikkeling, en het persoonlijke niveau: want kun je, als individu, doen.’

Een van de opdrachten in de Urban Rewilding MOOC daagt de deelnemers uit de concepten die ze leren, te gebruiken in hun eigen rewilding project. ‘Zodoende nodigen we studenten uit naar hun eigen omgeving te kijken en het geleerde uit de MOOC meteen in hun eigen omgeving toe te passen.’

Science of Beer

Dit was de eerste keer dat het MOOC Development vak werd gegeven, vertelt vakcoördinator Judith Gulikers. ‘Wel is er twee jaar geleden al een pilot geweest en in 2018 hebben studenten van het honours programma de Science of Beer MOOC gemaakt.’ In totaal namen zo’n twintig studenten deel aan het vak. Een jury met onderwijsdecaan Arnold Bregt, hoogleraar Education and Learning Sciences (ELS) Perry den Brok en Programmadirecteur Open & Online Ulrike Wild koos uiteindelijk de winnaar. De andere MOOC-concepten gingen over alternatieven voor vlees, plantenornamenten, en visueel lesgeven.

Na de zomer gaat Hakkinen’s groep aan de slag om hun concept te ontwikkelen tot een echte MOOC met hulp van docenten, onderzoekers en andere experts. In het voorjaar van 2022 zal de Urban Rewilding MOOC voor het eerst daadwerkelijk worden gegeven.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.