[no]WURries: ‘geen ochtendmens’

Mijn huisgenootje loopt stage en staat daarom om 6 uur ‘s morgens op.

‘Mijn huisgenootje loopt sinds kort stage en staat daarom om 6 uur ‘s morgens op. Hoe zachtjes ze ook doet, en hoe goed mijn oordopjes ook zijn, ik word altijd wakker van haar en ik hoef pas om 8 uur op. Wie weet een oplossing?’
Myrthe, student Nutrition & Health

Extraatje

‘Als zij alles al heeft geprobeerd om zachtjes te doen, dan kan zij verder niets doen. Jij kunt proberen om weer verder te slapen (maar ik weet dat veel mensen dat moeilijk vinden). Of begin jouw dag gewoon vroeg! Hey! Twee uur extra per dag, wat kan daar nou mis mee zijn?’
Monika, Food Technology Master’s Student

Goud

‘In een studentenhuis is het soms geven en nemen. Jouw huisgenoot doet al zachtjes bij het opstaan en dat zou ik zien als blijk van goede intenties! Overweeg om een paar dagen per week gelijktijdig met haar op te staan. Wie weet ben jezelf ook wel heel productief in de ochtenduren. Laten we niet vergeten: De ochtendstond heeft goud in de mond!’
Harm Ligtenberg, masterstudent Earth and Environment

Begrip

‘Je mag blij zijn voor je huisgenoot dat ze een stageplek heeft gevonden, want er zijn nu door corona niet veel stageplekken. Terwijl het heel belangrijk is om praktijkervaring op te doen en de studie af te ronden. Een stage lopen is zwaar, dus je huisgenoot kan wel wat ondersteuning gebruiken. Toon begrip en ga in gesprek over een oplossing. Misschien kan je huisgenoot ’s avonds al douchen en brood smeren?’
Astrid van Noordenburg, coördinator student Career Services

Schoon en fris

‘Voor de meeste mensen tussen 18 en 64 jaar is 7 tot 9 uur slaap per nacht genoeg. Als je weet dat je om 6 uur ’s ochtends wakker zult worden, zorg dan dat je ’s avonds om 23 uur in bed ligt. Lichamelijke inspanning helpt om de kwaliteit van de slaap te verbeteren, dus zorg dat je genoeg beweegt. Ook helpt het om schoon en fris in een schoon en fris bed te duiken. Doe het licht uit en ontspan. Slaap lekker!’
Stefanus Mega Prabawa, masterstudent Food Technology

Analyse maken

‘Analyseer eerst samen wat precies het probleem is: waar word jij precies wakker van, Myrthe? En wat kan je huisgenoot ’s ochtends maar moeilijk zonder lawaai doen, zelfs als ze het heel hard probeert? En wat kan ze bijvoorbeeld ’s avonds al doen of klaarzetten waardoor het in de ochtend stiller blijft in huis? Denk dan samen na over oplossingen.’
Joanne Leerlooijer, onderwijscoördinator Strategische Communicatie + Kennis, Technologie en Innovatie

De laatste tijd vind ik het lastig om gemotiveerd te blijven voor mijn studie. Met online onderwijs is het moeilijk om ritme te krijgen en m’n sociale leven is niet wat het was. Ik worstel hier best mee, maar weet geen oplossing. Hulp vragen voelt te zwaar en aanstellerig. Wat moet ik doen?
Student Internationale Ontwikkelingsstudies (naam bekend bij de redactie)

Heb jij advies, tips of goede raad voor deze Wurrier? Mail het (max. 100 woorden) vóór 28 oktober naar resource@wur.nl tav noWURries #5

Zelf raad nodig? Mail je probleem (max. 100 woorden) naar resource@wur.nl tav noWURries.

Je moet inloggen om een comment te plaatsen.