[no]WURries: ‘Hoe kan ik online groepswerk beter vormgeven?’

In deze rubriek beantwoorden mensen van WUR vragen van collega's en studenten.
‘Ik ben docent bij WUR en op zoek naar tips hoe ik online groepswerk beter kan vormgeven. Wat werkt en wat niet? Ik ben ook benieuwd naar ideeën van studenten!’
Jessica Duncan, universitair docent Rurale Sociologie

Expertise in huis

‘Het Education Experience Team organiseert feedback-sessies waarin vaak innovatieve methodes om het WUR-onderwijs te verbeteren aan bod komen. In Teams kan je bijvoorbeeld tijdens een tutorial een grote groep onderverdelen in verschillende subgroepen. Ook is daar de planner-functie heel handig om samen te brainstormen of mensen individueel vragen te laten stellen. Momenteel proberen we Miro uit, een online whiteboard waarop je heel makkelijk tekstuele en visuele informatie kan delen. Neem vooral contact met ons op als je meer specifieke tips wilt (studentexperience@wur.nl)!’
Monica van Leeuwen, promoteam Education Experience

Camera aan

Een goede online omgeving is essentieel. Teams werkt fijner dan Skype of Brightspace, die hebben vaak verbindingsproblemen. Verder werkt een groep van vier of vijf studenten optimaal. In grotere groepen is discussiëren lastiger. Ik merk dat er dan vaak maar twee mensen aan het woord zijn. Het is het ook plezierig als een docent af en toe aansluit bij het overleg ter begeleiding. Mijn laatste tip is om studenten te verplichten hun webcam aan te zetten. Als student ken je je groepsgenoten niet altijd. Dan is het fijn om de gezichten te zien, zodat je weet met wie je samenwerkt.
Milou Hendriks, masterstudent Nutrition and Health

Meepraten in Teams

Er zijn veel programma’s die online groepswerk faciliteren. Ik raad docenten aan om de communicatie, studiestof en groepswerk zoveel mogelijk via één kanaal te laten lopen. Brightspace biedt integratiemogelijkheden, maar die werken nog niet optimaal. Ik ben zelf erg te spreken over Microsoft Teams. Daar kun je voor alle studentengroepjes een eigen kanaal aanmaken. Als docent kun je langs alle groepjes gaan om naar hun discussies te luisteren en input te geven. Zo vervang je groepjes in collegezalen door breakout rooms.
Ruud Wilbers, coördinator Bascis of infectious diseases

Houd het klein

Houd de groepjes klein, zo’n 2 tot 4 studenten. Het is online moeilijker om elkaar te leren kennen en in een grotere online meeting kun je letterlijk verdwijnen in de achtergrond. Met een klein groepje kun je ook nog op 1,5 m afstand werken als er offline iets mogelijk is. Ik wil hier graag aan toevoegen dat groepswerk nu extra belangrijk is, misschien zelfs wel onmisbaar. Ik heb persoonlijk meer moeite met online vakken zonder groepswerk, omdat je er dan echt alleen voor staat en vooral eerstejaars studenten sneller in een sociaal isolement komen.
Monique van Schie, masterstudent Moleculaire Levenswetenschappen

NEXT WURRIE:
‘Ook een docent wil wel eens een biertje (of twee) drinken in een café. Maar Wageningen is klein en je loopt al snel – nieuwsgierige – studenten tegen het lijf. Wat te doen: naar de kroeg een stad verderop, of gewoon niets van aantrekken?’ Mark, WUR-docent (volledige naam bekend bij de redactie).

Heb jij advies, tips of goede raad voor deze Wurrier? Mail het (max. 100 woorden) vóór 23 september naar resource@wur.nl tav noWURries #3

Zelf raad nodig? Mail je probleem (max. 100 woorden) naar resource@wur.nl tav noWURries.

Lees ook:

You must be logged in to write a comment.