Gratis turf-tablet heeft reclame als keerzijde

Een handige student uit Delft bedacht een tablet die turf-lijstjes vervangt
Bas (links) en zijn huisgenoten bij de Turff-tablet. Foto: Anna den Hartog

Een handige student uit Delft bedacht een tablet die turf-lijstjes vervangt. De tablet is gratis, maar de reclame moet je voor lief nemen.

tekst: Anna den Hartog

Sinds twee weken hangt er een oranje tablet aan de muur in de huiskamer van studentenhuis ‘t Reservaat in Wageningen, waar Bas woont samen met vier huisgenoten. Vanuit de tablet schijnt een helder licht de kamer in. Op het scherm staat ‘Find A Job Today Start Working Tomorrow – YouBahn’.

Het is de Turff, een product bedacht door Henry Tang, een 23-jarige student Technische Natuurkunde aan de TU Delft. De tablet (die studenten gratis krijgen) met de Turff-app is ontworpen als digitale vervanger van de turflijsten die studenten bijhouden. Op de tablet kan je per persoon aangeven wie wat drinkt en eet uit de aanwezige voorraad in het huis en hoeveel er per persoon afgerekend dient te worden. 

We vinden de reclames eigenlijk wel leuk 

Bas, bewoner van studentenhuis ‘t Reservaat

Het apparaat is nog niet af: Tang en zijn team zijn bezig om een algoritme te maken dat voorspelt wanneer voorraden aangevuld moeten worden en om die informatie in de toekomst te verbinden aan online bezorgdiensten.

Best handig

Dat de dienst gratis geleverd kan worden, is omdat de screensaver van de Turff-tablet advertenties weergeeft die gericht zijn op studenten. Het apparaat dringt daarmee door in de privésfeer van studentenkamers. Bewoner Bas heeft daar weinig moeite mee: ‘We vinden de reclames eigenlijk wel leuk, maar dat is waarschijnlijk omdat we de Turff net hebben.’ Bovendien is de reclame specifiek op studenten gericht, dus je kunt er echt iets aan hebben, vindt hij.

Turff aan de muur. Foto: Anna den Hartog

Privacy

Het targetten van reclame is niet nieuw, maar de Turff brengt de advertenties direct de huiskamer in. Bij gebruik van de Turff heb je geen keuze óf je reclame wilt zien en zo ja, welke dan. Dat is anders met reclame in folders of op de tv. In ’t Reservaat maken de bewoners er grapjes over: als je dronken op de bank zit, ben je waarschijnlijk wel meer beïnvloedbaar.

Als ik een advertentie zelf niet in huis zou willen, plaatsen we hem niet 

Henry Tang, ontwerper van de Turff

Tang: ‘Zo diep dringen we niet in het leven van de studenten door. We targetten niet op personen of op huizen, maar wel op stad. Het kan zijn dat studenten in Wageningen andere advertenties te zien krijgen dan die in Utrecht. We delen ook geen individuele turflijsten en mocht dat in de toekomst wel een toepassing worden in combinatie met bezorgdiensten, dan zullen we vooraf nadrukkelijk toestemming vragen.’ Om de privacy te waarborgen, staan ook de camera en microfoon van de tablet uitgeschakeld.

Op gevoel

Tang en zijn team hebben richtlijnen opgesteld waaraan de advertenties moeten voldoen en de advertenties worden handmatig gecontroleerd. Tang: ‘We bepalen het ook een beetje op gevoel. Als ik een advertentie zelf niet in huis zou willen, plaatsen we hem niet. Wij zijn ook student en kunnen dat redelijk goed inschatten. Daarnaast blijven we veel in contact met de gebruikers.’

De bewoners van ‘t Reservaat geven toe niet precies te weten hoe het tablet om gaat met hun gegevens. Bas: ‘Zolang het op een positieve manier gebruikt wordt, zoals het koppelen van aanbiedingen en in de toekomst met online bezorgdiensten, vinden wij het wel goed. Het is een handig apparaat en geeft veel overzicht. We hebben er echt wat aan.’

Lees ook:

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.