Plus Ultra II

Het nieuwe gebouw Plus Ultra II brengt alle aspecten van ondernemerschap en kennisbedrijven samen.
Artist impression van het nieuwe gebouw Plus Ultra II Illustratie: Kadans

Het nieuwe gebouw Plus Ultra II op de campus brengt alle aspecten van ondernemerschap en kennisbedrijven bij WUR samen. Sebastiaan Berendse, directeur Waardecreatie van WUR, geeft een virtuele rondleiding.

StartHub Wageningen, de broedplaats voor startups van Wageningse studenten en promovendi, komt op de begane grond, met kantoren en werkruimte voor de starters en een grote zaal voor evenementen en cursussen. ‘We bieden Wageningse studenten al een breed extracurriculair programma in ondernemerschap’, zegt Berendse. ‘In Plus Ultra II willen we jaarlijks meer dan duizend studenten bereiken met deze cursussen. Ervaren ondernemers gaan hen uitdagen om ondernemend te zijn en uitleggen wat er komt kijken bij een bedrijf. De cursussen omvatten drie onderdelen: inspireren, creëren en aan de slag.’

Startende ondernemers huren ruimte in Plus Ultra II. ‘Het is niet duur, maar ook niet gratis’, zegt Berendse. ‘Als ondernemer moet je steeds afwegen wat waardevol is voor je bedrijf en of je bereid bent daarvoor te betalen.’ De starters kunnen een kantoorruimte huren of enkel een bureau. Ze kunnen ondersteuning krijgen van zakelijke dienstverleners die ook een ruimte huren in het pand. Zo zit er een bedrijf voor subsidie-advies, een adviseur octrooirecht en een financieel adviseur. Verder kunnen de starters faciliteiten inhuren van het FabLab. Dat heeft veel apparatuur beschikbaar, waaronder een 3D-printer waarmee de startups snel prototypes van hun producten kunnen maken voor bijvoorbeeld een presentatie.

Nabij de startende ondernemers houdt StartLife kantoor, dat de start en groei van kennisbedrijven in agrifood en biobased begeleidt via het Accelerate-programma. StartLife heeft inmiddels meer dan driehonderd startups begeleid, waarvan meer dan de helft niet uit Wageningen komt. ‘WUR heeft een aanzuigende werking op ondernemers die willen samenwerken met Wageningse onderzoekers’, zegt Berendse. Hij verwacht dat ook studentbedrijven gaan instromen in het Accelerate-programma.

De studententeams voor de student challenges krijgen ook een werkplek in Plus Ultra II. Denk bijvoorbeeld aan de teams die deelnamen aan de Rethink Protein Challenge en de Urban Greenhouse Challenge. Berendse: ‘Zo’n wedstrijd leidt niet direct tot een bedrijf, maar de studenten hebben wel een goede businesscase nodig om de wedstrijd te winnen. Dat vergt dezelfde manier van denken als bij startende ondernemers. Daarom geeft StartHub hun ook trainingen.’

Op de eerste verdieping komen technostarters die al omzet genereren met een product op de markt. Een voorbeeld is NutriLeads BV, dat gezonde voedingsingrediënten maakt en nu tien personeelsleden telt. Het is nu gevestigd in Plus Ultra I en staat op het punt om een schaalsprong te maken, om te groeien dus: het bedrijf heeft net financiering aangetrokken van Shift Invest, een investeringsmaatschappij waarmee WUR nauw samenwerkt. Een ander voorbeeld is Surfix, dat nanocoatings maakt. Deze spin-off van WUR heeft ook zo’n tien werknemers en zoekt ruimte voor uitbreiding. Deze bedrijven passen precies bij de ambitie van WUR om meer robuuste spin-offs te creëren.

OnePlanet, de samenwerking tussen het Vlaamse onderzoeksinstituut Imec, Radboud Universiteit, Universitair Medisch Centrum Nijmegen en WUR, komt op de eerste verdieping. Imec gaat hier samenwerken met andere bedrijven, zowel in open innovatie als achter gesloten deuren. Het Experience Center van OnePlanet toont concrete innovaties en kan daarmee andere huurders op ideeën brengen. ‘Daarnaast heeft Imec in België een programma voor startende bedrijven à la StartLife’, zegt Berendse. ‘Imec richt zich daarbij op sensor- en nanotechnologie en wil die technologie, met OnePlanet, koppelen aan het agrifood-domein. Door onze netwerken te koppelen, ontstaan er mogelijkheden voor nieuwe spin-offs, bijvoorbeeld in milieukunde. Die kruisbestuiving moet ook gaan plaatsvinden in het Experience Center.’

Op de tweede en derde verdieping komen gevorderde kennisbedrijven die het startup-stadium voorbij zijn en al enige jaren producten of diensten leveren in de markt.

Rode draad: waardecreatie
‘We willen onderzoekers ondersteunen die de vertaalslag van hun onderzoek naar de praktijk willen maken’, zegt Sebastiaan Berendse. ‘Dat kunnen ook maatschappelijke producten en diensten zijn. Ik vind de Natuurkalender van Arnold van Vliet een prachtige manier om kennis zichtbaar en toepasbaar te maken. Ook Smaaklessen, waarin schoolkinderen kennis maken met gezonde voeding, zijn een mooie Wageningse maatschappelijke innovatie. Het gaat niet primair om geld verdienen, maar om waarde toe te voegen.’ Volgens Berendse spelen ook de Wetenschapswinkel en het Wageningen Dialogue Center een belangrijke rol in de vertaalslag van kennis naar de praktijk.
Een ander onderdeel van deze vertaalslag is dat onderzoekers hun apparatuur aan elkaar beschikbaar stellen. Zo verhuurt WUR haar onderzoeksfaciliteiten aan derden als shared research facilities. Daarbij werkt WUR bijvoorbeeld samen met bedrijven als Surfix, Keygene, FrieslandCampina en Unilever. ‘Unilever plaatst nu apparatuur in WUR-gebouwen en gaat samen met WUR apparatuur gebruiken. Bij de inventarisatie – wie heeft welke apparatuur? – ontstonden al leuke gesprekken. Unilever-mensen ontdekten dat ze met onze apparatuur andere dingen konden meten. Zo kan het delen van onderzoeksfaciliteiten leiden tot innovatie.’

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.