De docent van het jaar 2019 is… (tromgeroffel)

... Fred de Boer! Dat maakte de studentenjury van de Teacher of the Year Award zojuist bekend. Het is de eerste keer dat De Boer (universitair hoofddocent Resource Ecology) de prijs wint. ‘Dit had ik niet zien aankomen.’
Foto: Guy Ackermans

De jury (acht studenten van verschillende studierichtingen en nationaliteiten) koos De Boer omdat hij ‘extreem gepassioneerd’ is en ‘een meester in het gebruiken van allerlei voorbeelden om een boodschap te verduidelijken’. Juryvoorzitter Suzanne Ruiten: ‘Met zijn grenzeloze enthousiasme probeert Fred zijn passie voor leven en ecologie over te brengen op zijn studenten, op zo’n wijze dat ze het onderwerp volledig begrijpen. Zijn lessen lijken wel theater. Fred krijgt het voor elkaar om een volle zaal van tweehonderd man op het puntje van hun stoel te krijgen. Je kan bijna een speld horen vallen. Zo hoort het te zijn, en zo doet hij het.’

Prijs voor het team
De Boer krijgt een replica van het beeldje ‘De Leermeester’ en een geldprijs van 2.500 euro. Ook de andere vier docenten op de shortlist krijgen dat bedrag, dat ze naar eigen inzicht aan onderwijsdoelen mogen besteden. ‘Dit is niet makkelijk, ik word emotioneel van deze prijs,’ zei De Boer toen hij de Leermeester in ontvangst nam. ‘Ik ben maar een klein wiel in het netwerk van de lessen die we geven als groep. Dit is niet mijn overwinning, dit is een prijs voor vijftien man die samenwerken.’

Fred de Boer met De Leermeester en de jury achter hem. Foto: Guy Ackermans
Verkiezingsprocedure Teacher of the Year Award
Op basis van cursusevaluaties werden de 250 beste docenten van Wageningen University geselecteerd. Vervolgens mochten alle WUR-studenten stemmen op hun favoriete docent. Daaruit ontstond een longlist van zeventien topdocenten, die geïnterviewd werden door een studentenjury (acht studenten van verschillende studierichtingen en nationaliteiten). De jury bracht de longlist terug naar een shorlist van vijf topdocenten. Daarbij lette de jury dit jaar op drie criteria: innovatieve lesmethodes, betrokkenheid bij studenten, en een passie voor onderwijs. Ten slotte moest de jury zich beraden over de uiteindelijke winnaar, dit jaar dus Fred de Boer.

Excellent onderwijs in het zonnetje
De uitreiking van de prijs vond plaats in Impulse op maandag 17 juni. Ook de winnaars van de Excellent Education Prizes en de Thesis Award werden bekendgemaakt. Aan het eind van de ceremonie benadrukte rector magnificus Arthur Mol het belang van de onderwijsprijzen. ‘De universiteit gaat niet alleen om excellent onderzoek, maar ook om excellent onderwijs. Die moeten we ook in het zonnetje zetten.’

De Thesis Award ging naar Margaretha Antonia Veltman (Biology) voor haar scriptie ‘Domestication and dispersal of African rice (Oryza glaberrima): from West Africa to the Americas’.

  • Excellent Education Basic coursePolicy, People and Resources in Comparative Perspective, gecoördineerd door Jessica Duncan.
  • Excellent Education Advanced courseTrending Topics in Biology and Chemistry of Soil and Water, gecoördineerd door Ingrid van de Leemput.
  • Excellent Education Special courseEntrepreneurship and Innovation in Emerging Economies, gecoördineerd door Domenico Dentoni.
  • Excellent Education Large courseOrganic Chemistry 1, gecoördineerd door Maurice Franssen.

Ten slotte kreeg Maarten Jacobs een eervolle vermelding voor zijn vak Statistics for Leisure, Tourism and Environment, waarbij hij ‘studenten met een statistiek-fobie op een verfrissende manier helpt om statistiek te begrijpen’ en ‘statistiek zelfs leuk maakt’. Alle zestien genomineerde vakken voor de Excellent Education Awards krijgen duizend euro om het vak nog beter te maken.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.