Wetenschap
Nieuws
Onderzoek

Wetenschappers verzetten zich tegen Europese plannen open access

Honderden wetenschappers, waaronder de Wageningse talentvolle onderzoeker en universitair hoofddocent Joris Sprakel, zien de Europese plannen voor open access niet zitten. Ze stuurden een brandbrief.
Linda van der Nat,Hoger Onderwijs Persbureau

© Shutterstock

Nog even en alle wetenschappelijke artikelen van Nederlandse onderzoekers moeten voor iedereen gratis te lezen zijn. Vanaf 2020 mogen ze niet meer in tijdschriften publiceren die een betaalmuur gebruiken.

Want net als bijvoorbeeld Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk steunt Nederland Plan S, een initiatief van elf Europese landen dat een doorbraak in de open access moet forceren. Het idee is dat wetenschappers niet meer betalen voor het lezen van tijdschriften, maar voor het publiceren erin.

Problematisch

Universitair hoofddocent Joris Sprakel, werkzaam bij Physical Chemistry and Soft Matter, is een van de ondertekenaars van een brief die voor de gevolgen waarschuwt. De brief is een initiatief van UvA-hoogleraar Bas de Bruin en onder meer verspreid door de Twentse hoogleraar en Spinozapremiewinnaar Detlef Lohse.

Een van de zorgen binnen de chemie is dat de kosten voor publicatie zozeer op projectbudgetten gaan drukken dat dit problematisch wordt