Falen en Opstaan: Adriaan Mels

'Wat ik toen verkeerd deed, helpt me nu een betere leidinggevende te zijn.’
Illustratie Stijn Schreeven

Een mislukte proef, een afgewezen artikel: in de wetenschap wordt het al gauw bestempeld als falen. En erover praten? Dacht het niet. In deze rubriek doen collega’s dat wel. Want falen is nuttig. Dit keer Adriaan Mels, leerstoelhouder Water Technology and Metropolitan Solutions.

‘Sinds dit jaar ben ik leerstoelhouder bij Milieutechnologie en coördineer ik een onderzoeksgroep. Leidinggeven aan professionals heb ik echt moeten leren, met de nodige faalmomenten onderweg.

Uiteindelijk moest ik mijn team tóch teleurstellen. Het vertrouwen in mij als leidinggevende kreeg daarmee een knauw.

Mijn eerste leidinggevende functie, jaren geleden, was een grote stap: van collega in een klein, gelijkwaardig team naar leidinggevende van datzelfde team. Als onderdeel van het management moest ik besluiten uit het directieteam verdedigen, maar tegelijkertijd voelde ik loyaliteit naar mijn vroegere collega’s. Ik zat klem tussen mijn team en het management.

‘Dat bleek bijvoorbeeld toen we als management besloten de arbeidsvoorwaarden te herzien. Individuele afspraken werden vervangen door een uniform beleid. Toen ik mijn team inlichtte, stuitte ik op flink wat weerstand. Niet verrassend, want op de lange termijn gingen sommige teamleden erop achteruit. Uit begrip voor hun situatie suggereerde ik dat er misschien uitzonderingen mogelijk waren. Dat was een misser. Het ging in tegen de beslissing die we als directie genomen hadden en dus kon ik die belofte niet waarmaken. Uiteindelijk moest ik mijn team tóch teleurstellen. Het vertrouwen in mij als leidinggevende kreeg daarmee een knauw.

‘Iets soortgelijks speelde bij de invoering van een nieuw ict-systeem. Ook toen ging ik te ver mee in de bezwaren van mijn team, terwijl de beslissing al genomen was. Die situaties bestempel ik echt als falen. Ik gaf geen duidelijke koers; noch binnen mijn team, noch binnen het management. Pas later leerde ik via een cursus hoe je als leidinggevende omgaat met weerstand. Geef ruimte aan emoties, maar blijf wel consequent in je standpunt. Bovendien is het belangrijk je mensen vroegtijdig te betrekken bij beslissingen, zodat er draagvlak ontstaat. Die lessen gebruik ik nog steeds. Ik plan tijd in voor een-op-een-gesprekken en hecht waarde aan open communicatie en duidelijke afspraken met mijn team. Wat ik toen verkeerd deed, helpt me nu een betere leidinggevende te zijn.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.