Komende maand wordt begonnen met het toegankelijk maken van de westkant van de campus voor auto’s. Die toegang is er evenwel niet voor iedereen. De entree mag 1400 ‘verkeersbewegingen’ accommoderen. Dat zijn 700 auto’s die de campus op- en weer afgaan. Wie er gebruik van mag maken is nog onderwerp van studie. Wie dat níet mogen is wel duidelijk: inwoners van Wageningen.
WUR’ers die in de stad wonen, worden geacht met de fiets naar het werk te komen, zegt Harold Swartjes, directeur van het Facilitair Bedrijf. ‘Het idee is dat medewerkers die ten westen van Wageningen wonen, gebruik gaan maken van deze nieuwe entree. We willen het niet te ingewikkeld maken. Er komt een slagboom die je met een pasje of via kentekenregistratie kunt openen.’
Geen sluiproute
De nieuwe ontsluiting wordt dus ‘geen sluiproute’, benadrukt Swartjes. Weggebruikers zonder een pasje hebben overigens, zij het indirect, ook baat bij de westelijke entree. De nieuwe ontsluiting zorgt ervoor dat het minder druk wordt op de wegen naar de hoofdtoegang van de campus aan de Mansholtlaan. Het aantal van 1400 verkeersbewegingen is daarop berekend.
De nieuwe weg komt op de plek van het huidige fietspad aan de zuidkant van de busbaan. Aan de andere kant van de busbaan, aan de rand van het Dassenbos, komt een nieuw fiets- en voetpad. Dat nieuwe pad sluit aan op het bestaande fietspad langs Aurora. Het nieuwe pad krijgt deels (over 30 meter) een bijzondere uitvoering als een houten vlonderpad.
Herstel
Naast dit houten fietspad komt een eveneens houten voetpad. Beide paden en het herstel van deze rand van het Dassenbos zijn een idee van ecoloog Wieger Wamelink. Het plan beslecht de ruzie die was ontstaan tussen WUR en natuurclub Mooi Wageningen over de schade die was ontstaan bij de aanleg van de busbaan in 2013.
De werkzaamheden beginnen komende maand. Het fietspad is naar verwachting half november klaar. Daarna wordt de nieuwe weg gemaakt, waarna de kruising van de Mondriaanlaan met de busbaan wordt aangepakt.