Column Sjoukje Osinga: Studeren in tijden van AI

'Trap er niet in. Er zijn nog altijd goede redenen om te studeren, want een studie levert meer op dan een opleiding.'

Daar zit je dan, als eerstejaars fris begonnen aan je studie. Wat heb je hier eigenlijk te zoeken? Je kunt immers alles aan ChatGPT vragen. Met AI kun je studieopdrachten uitvoeren, programma’s laten genereren, zelfs je thesis laten schrijven. Vroeger moest je voor literatuurstudie naar de bibliotheek om in wetenschappelijke tijdschriften te zoeken naar artikelen die je ter plekke moest kopiëren. Daarna kwam Web-of-Science en had je vanachter je bureau snel toegang tot grote hoeveelheden literatuur, maar moest je nog steeds wel alles zelf lezen, samenvatten en ordenen. Nu kun je met een goedgekozen prompt ook dat laatste voor je laten doen. Vloeiend Engels hoef je ook al niet meer te kunnen schrijven.

Dus waar word je eigenlijk nog voor opgeleid? AI gaat immers ook je baan overnemen, aldus de media. Alleen als je iets met je handen kunt, zoals dakdekken, baggeren, masseren of luiers verschonen, ben je in de toekomst nog zeker van werk.

AI maakt cognitief lui, dus train tijdens je studie liever je eigen brein in plaats van dat van AI

Maar op tekstschrijvers, programmeurs, consultants of content creators zit binnenkort niemand meer te wachten. Bestaat er nog wel zoiets als een carrière voor je? Kun je maar niet beter meteen loodgieter worden?

Trap er niet in. Er zijn nog altijd goede redenen om te studeren, want een studie levert meer op dan een opleiding. Een netwerk is veel waard en valt niet te simuleren. AI weet veel, maar niet wat het juiste stukje kennis voor de juiste situatie is. Wageningse studenten leren dat: ze zijn praktisch, doen vaardigheden op, hebben domeinkennis. Bovendien zijn het leuke mensen met een brede belangstelling – die hebben we in de toekomst hard nodig.

Daarbij kost AI belachelijk veel energie, dus je bent automatisch klimaatbewust door het niet te gebruiken. Maar gooi het kind niet met het badwater weg. Er is niets mis met goed gebruik van AI, want dat geeft meer tijd voor creativiteit. AI leert door herkauwen, maar nieuwe vondsten komen nog altijd van mensen. AI maakt cognitief lui, dus train tijdens je studie liever je eigen brein in plaats van dat van AI. Benut trouwens ook het brein van je docenten, zij hebben nog ouderwets gestudeerd.

Tenslotte, AI ‘hallucineert’ soms – maar hallucineren zonder AI is veel leuker. En met de resultaten van ChatGPT kun je prima bullshit-bingo spelen.

Sjoukje Osinga (57) is universitair docent bij Information Technology. Ze zingt alt in het Wageningse kamerkoor Musica Vocale, heeft drie studerende zoons en kijkt graag met haar man vogels in de Binnenveldse Hooilanden.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.