De ondersteunende diensten moeten samen 13 miljoen euro inleveren, wat neerkomt op 80 tot 115 arbeidsplaatsen, zo werd afgelopen maand duidelijk. De grootste klappen vallen bij Corporate Communicatie & Marketing, waar het budget met maar liefst een kwart krimpt.
De precieze uitwerking van de plannen is nog niet bekend; de voorstellen liggen nu ter advisering bij de medezeggenschap (zie kader). Hoe ervaren de betrokken medewerkers deze situatie? ‘Ik kan mijn team geen duidelijkheid geven over wat er verder gaat gebeuren.’
‘Er blijft alleen een loketfunctie over’
Marcel Vijn, projectleider Wetenschapswinkel
‘De Wetenschapswinkel legt een directe verbinding tussen de wetenschap, burgers en de samenleving. Dit instituut wegbezuinigen is daarom een heel verkeerde bezuiniging. Eigenlijk zou je het budget moeten verdubbelen in plaats van weghalen. Universiteiten en het onderzoek zijn een beetje weggedreven van de rechtse publieke opinie. Mensen zijn niet meer betrokken bij wat er op de universiteiten gebeurt. Met deze bezuiniging keer je de rug naar de samenleving. Juist met de Wetenschapswinkel laat je je vriendelijke gezicht zien: je helpt burgergroepen die in de problemen raken of anderszins vragen hebben. We doen zo’n twaalf projecten per jaar, waar elk 35.000 euro voor beschikbaar is.
‘Ik doe al vijftien jaar projecten, naast mijn werk als onderzoeker bij de Plant Sciences. Er werken twee coördinatoren bij de Wetenschapswinkel, bij elkaar een fte. Daarvan blijft een loketfunctie over. Wat kan er dan nog zonder budget? De Wetenschapswinkel van WUR is de enige nog in haar soort. Elders zijn het alleen nog een soort studentenloketjes. Wij laten als enige nog onderzoekers betaald werken aan projecten van burgers. De Wetenschapswinkel heeft al veel stormen overleefd. Ik hoop dat dit nu ook weer gebeurt. Ik hoop dat de raad van bestuur nog eens goed kijkt naar wat wij willen uitstralen, wie wij willen zijn. Een Wetenschapswinkel hoort daarbij.’
‘Eén collega is opgestapt vanwege de onzekerheid’
Steef van Gorkum, webredactie Corporate Communicatie & Marketing.
‘Mijn team – elf medewerkers inclusief ikzelf – plaatst bijna alles wat op de WUR-website verschijnt. Een deel adviseert organisatieonderdelen over hun online zichtbaarheid via de WUR-platforms. Voor de webredactie wordt pas medio 2026, nadat de nieuwe website en intranet zijn gelanceerd, bekend wat de precieze gevolgen zijn van deze bezuinigingen. We weten nog te weinig details om de gevolgen te overzien.
Ik zie in het plan een hoop mogelijke bezuinigingen terugkomen voor zaken waar wij al mee bezig zijn of die al zijn doorgevoerd. Bovendien blijft WUR altijd een website houden, dus blijft die expertise uit mijn team altijd nodig. De afgelopen tijd was er al krimp. ‘Formatieplaatsen die vrijkwamen, werden niet opnieuw ingevuld en één collega is onlangs opgestapt vanwege de onzekerheid rondom de bezuinigingen. Ik kan mijn team geen duidelijkheid geven over wat er verder gaat gebeuren. Die onzekerheid neem ik niemand kwalijk, maar het is wel vervelend dat het zo lang aanhoudt.’
‘In feite zetten we stappen terug’
Olaf van Miltenburg, team Storytelling van Corporate Communicatie & Marketing
‘Veel van wat op de WUR-kanalen verschijnt, wordt door mijn team (zeven mensen) gemaakt. Volgens het bezuinigingsplan moeten we de hoeveelheid ‘contentmakers’ terugbrengen. Onlangs is onze werkwijze aangepast. Tot halverwege vorig jaar gold dat afdelingen onze contentmakers konden inhuren. Het communicatiebudget van leerstoelgroepen en afdelingen was zodoende leidend in de kopij op de WUR-site. Nu werken we niet meer in opdracht van, maar in samenwerking met kenniseenheden. Met een kleiner team van contentmakers maken we de verhalen die wij samen met hen selecteren omdat ze – gebaseerd op het strategisch plan – bijdragen aan het imago van WUR. Op die manier creëren we meer eenheid en uniformiteit in onze corporate communicatie. Dat verbetert de kwaliteit en efficiëntie.
‘Het kwam voorheen voor dat er drie verhalen over hetzelfde onderwerp verschenen, voor bijvoorbeeld de WUR-website, Wageningen World en Kennis Online, geschreven door drie verschillende mensen. Door het maakproces samen te brengen kunnen we dezelfde input in verschillende vormen voor meerdere platforms gebruiken, ook voor sociale media. Als we toewerken naar een systeem met een flexibele schil – zoals voorgesteld in dit bezuinigingsplan – en in feite het maakproces weer gaan fragmenteren, zetten we stappen terug.’
‘We waren juist bezig het team op te schalen’
Johan Kanis, manager Recruitment
‘Het team van acht recruiters heeft als taak het invullen van vacatures. Het afgelopen jaar waren dat er meer dan 1.000 en waren er meer dan 40.000 sollicitanten. De voorgenomen plannen zullen naar verwachting voor minder vacatures zorgen. De vraag om te krimpen en te kijken naar een realistische omvang van het team is dus logisch. Maar er komen dit jaar nog 600 vacatures en de arbeidsmarkt is taai. Voor de meer seniore posities in onderzoek, onderwijs en staf is het moeilijk werven. Er moet hard worden getrokken aan mensen. Werving is daarom onze hoofdtaak.
We waren dit jaar juist bezig om het team op te schalen, zodat we ook aandacht kunnen besteden aan selectie. Als je sollicitanten binnenhaalt, wil je immers ook goed selecteren. We geven training, leveren passende selectievragen en formats om het gesprek te voeren en kandidaten te scoren. Door de bezuiniging zullen we echter keuzes moeten maken. Waar kunnen we dingen doen met minder capaciteit, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit. De focus blijft daarbij op werving, want WUR heeft ambities en daarvoor zijn de beste mensen nodig.’
‘Wat blijft er over van ons werk?’
Maarten van Schaik, team Alumni Relations
‘Niemand vindt het fijn om dit soort plannen op te moeten stellen, er zullen altijd harde keuzes gemaakt moeten worden. Als teamleider Alumni Relaties is het echter best confronterend om je team zo expliciet genoemd te zien worden. Hoewel er praktische punten zijn genoemd in de plannen, blijft nog veel onduidelijk. Wat blijft er over van ons werk? Met welke mensen gaan we dit vormgeven? En met welke middelen moeten we het doen?
De voorgenomen inzet van een flexibele schil komt immers ook met fikse kosten. Deze zaken zullen aankomende maanden ook nog onduidelijk blijven. Ik hoop zelf van harte dat WUR wél blijft inzetten op een langdurige relatie met alumni om hun band en betrokkenheid te behouden en dat alumnirelaties niet enkel transactioneel van aard wordt.’
Medezeggenschap aan zet, en dan?
Voordat de directies van Corporate Communicatie & Marketing en het Facilitair Bedrijf hun bezuinigingsplannen kunnen uitvoeren – en individuele medewerkers te horen krijgen of ze hun baan kwijtraken – buigt de medezeggenschap zich over de voorstellen. Daarbij krijgen ze hulp van medewerkers: de WUR Council deed op intranet een oproep om te reageren. ‘We hebben nog nooit zoveel input gekregen’, zegt voorzitter Blair van Pelt. ‘Uit de hele organisatie.’ Over de inhoud kan ze nog niets zeggen, maar ‘de reacties zijn waardevol bij het opstellen van ons advies.’
De centrale ondernemingsraad (COR) en de gemeenschappelijke vergadering (GV), beide centrale medezeggenschapsraden van WUR, buigen zich nu over dit plan. Zij hebben adviesrecht op het bezuinigingsplan: ‘Samen vergaderen de COR en GV als WUR Council, maar het uiteindelijke advies wordt uitgebracht door de COR en GV.’
De raad van bestuur is verplicht om op het advies te reageren. Als het niet wordt overgenomen, moet dat goed worden onderbouwd. Van Pelt: ‘We presenteren tussentijds een conceptversie, dus het bestuur zal niet verrast worden.’ De COR en GV streven ernaar begin juli hun advies te geven.