Op dit moment ziet wur.nl er nog uit als altijd, maar over twee maanden is de website compleet vernieuwd. De online redactie is sinds eind 2024 bezig met wat er straks op die nieuwe site moet staan. En vooral ook: wat niet? ‘De oude website had wel 80.000 pagina’s, die hebben we flink opgeschoond.’ Een team van negen studenten is hard bezig met het vullen van de nieuwe website.
Djalisa Nieuwenhuize (20), bachelorstudent Environmental Sciences, is een van de studenten die helpt met het uploaden van stukken. Ze werkt al langer bij de online redactie, waar ze berichten over promoties en inauguraties plaatst. ‘Voor de nieuwe website heb ik de afgelopen maanden ook inhoudelijk meegekeken, bijvoorbeeld naar de studentenverhalen.’
Sinds eind augustus is Drupal, het systeem achter de nieuwe website, klaar voor gebruik. ‘Er staat al heel veel klaar dat op de nieuwe site gepubliceerd moet worden’, vertelt Nieuwenhuize. ‘Dat zijn we met een team van negen studenten aan het doen. Als je eenmaal snapt hoe je moet uploaden, kan het snel gaan. Maar het blijft natuurlijk een hele grote klus. Zolang de teksten en beelden op tijd worden aangeleverd, zorgen wij wel dat de website eind november live kan gaan.’
Podcast aan en gaan
Van urenlang uploaden wordt niemand echt gelukkig, zegt Nieuwenhuize. ‘Als ik dit 36 uur per week zou moeten doen, zou dat niet leuk zijn. Maar elke week een paar uur, verspreid over meerdere dagen, is prima te doen. Podcastje of muziekje aan, en gaan. We werken in het redactiekantoor in Atlas en daardoor voel je je een onderdeel van het team. Er is een aftiksysteem waardoor je goed kan zien hoeveel vooruitgang je boekt. Dat maakt het makkelijker vol te houden. En binnenkort gaan we met z’n allen pizza’s eten. Altijd een goed idee voor de team spirit!’
Zendingsdrang
Als negen studenten twee maanden lang elke week urenlang bezig zijn met uploaden, hoe groot is de operatie dan wel niet? Externe projectleider Contentmigratie Tamara Lammertse van IO, het digitale bureau achter de nieuwe WUR-website: ‘Op de oude website werd er vanuit allerlei hoeken van de organisatie gedacht: ‘Dit moeten we communiceren’. Er was een grote zendingsdrang. Met als gevolg dat er wel 80.000 pagina’s online stonden. Zo raakte de website overvol en werd het een beetje een rommeltje. Er waren bijvoorbeeld ook veel dubbelingen. Dat hebben we flink opgeschoond. We slepen het niet allemaal mee naar de nieuwe website, want we willen echt een nieuwe start maken.’
Regie
Op de nieuwe website moet ‘andersom’ worden gedacht, vervolgt Lammertse. ‘Niet dingen delen vanuit die zendingsdrang, maar stilstaan bij de vraag: waarvoor komen mensen naar onze website? Wat willen studiekiezers weten? Of hoe laten we zo goed mogelijk aan bedrijven zien wat voor onderzoek hier plaatsvindt?’ Per doelgroep is er een regisseur aangewezen bij de online redactie, vervolgt ze. ‘Die kijkt samen met de betrokkenen wat er al is, wat nog gemaakt moet worden en wat er minimaal klaar moet staan als de website straks live gaat. Geen 80.000 pagina’s gelukkig, maar nog steeds behoorlijk wat.’
De nieuwe website zal naar verwachting eind november online gaan.