Iedereen maakt wel eens mee dat je in een groep werkt en dat een van de groepsleden te weinig bijdraagt. Dit gedrag, waarbij iemand actief op zoek is naar beloning zonder daarvoor moeite te hoeven doen, wordt het free-riderprobleem genoemd. Free-riding heeft meestal ook invloed op mensen die wel hun best doen, waardoor zij ook free-riders worden, het zogeheten sucker-effect (sukkel).
Ik hoor WUR-studenten en -medewerkers altijd klagen over hun teamleden. Hoe kan het dat er zo veel free riders zijn? Is het free rider-probleem misschien inherent aan de leerstrategie van het onderwijs of de instelling?
Communicatie is fundamenteel voor begrip
De heersende opvatting in het onderwijs is dat we met iedereen in teams moeten kunnen samenwerken, maar ten koste van wat? Ik denk dat het belangrijkste probleem van teams een combinatie is van ineffectieve communicatie, het ontbreken van afstemming en onduidelijke doelen. Effectieve communicatie is de basis voor groepen mensen om het eens of oneens over iets te zijn. Communicatie is fundamenteel voor begrip. En teams moeten zorgvuldig worden samengesteld om de voordelen te maximaliseren en de nadelen te minimaliseren. Bovendien geven duidelijke doelen richting aan het team en zorgen ze voor effectieve communicatie en strategische teamsamenstelling.
Ten slotte is het relevant om rekening te houden met andere variabelen die een rol spelen in de prestaties van een team, zoals de complexiteit van taken, taal- en diversiteitsbarrières, het aantal leden in het team, drijfveren en erkenning van inspanningen.
De volgende keer dat je je ergert aan een teamlid, vraag jezelf dan af wat het team mist om beter te presteren.
Willy Contreras-Avilés (34) is tweedejaars promovendus Tuinbouw en Biochemie van medicinale cannabis uit Panama. Hij houdt van dansen (perreo), Italiaans koken en zwemmen.