Minder bussen rondom Ede-Wageningen door ‘sterke prijsstijgingen’

Bus C3 wordt 303 en lijn 89 vervalt.
bus Het streekvervoer staakt; er rijden nog wel bussen tussen het station en de campus, maar dan in een aangepaste stakingsdienstregeling. Foto: Herman Stöver.

Busreizigers in de regio Ede-Wageningen krijgen over twee weken te maken met een nieuwe dienstregeling. Vervoerder Hermes (RRReis) snijdt in het rooster van stads- en streekbussen. Enkele buslijnen verdwijnen.

De nieuwe dienstregeling, die op 11 december ingaat, zal een afgeslankte versie zijn van de huidige dienstregeling. Dat is volgens de vervoerder nodig vanwege ‘sterke prijsstijgingen’.

Buslijnen vervallen

Twee buslijnen verdwijnen volledig. Lijn 6, die vanaf station Ede-Wageningen via Ede-Oost naar station Ede-Centrum rijdt, is daar één van. De meeste haltes die de buslijn aandeed, blijven bereikbaar met andere buslijnen. Voor het bereiken van de haltes Sijsselt, Langenberg en Mausoleum kunnen reizigers gebruikmaken van een deeltaxi van RRReis, die op bestelling kan worden ingezet.

Ook lijn 89, tussen station Veenendaal-De Klomp en de WUR-campus, komt te vervallen. Reizigers die vanaf 11 december vanaf Veenendaal-De Klomp naar de campus willen, dienen door te reizen naar station Ede-Wageningen en vanaf daar een bus te nemen.

C3 wordt 303

Vanaf Ede-Wageningen rijdt buslijn 303 naar de campus in Wageningen. Die lijndienst vervangt de huidige buslijn C3. In de spits op maandag tot en met vrijdag (’s ochtends tot 10.30 uur en tussen 14.30 uur en 19.30 uur) gaat die bus vanaf 11 december iedere 10 minuten. Daarbuiten gaat de bus nog om het kwartier. Wel worden langere bussen ingezet en wordt bij grote drukte gewerkt met een Campuspendel.

Volgens de provincie Gelderland, die de aanbesteding van het busvervoer in Ede en omgeving regelt, blijven de gevolgen van het wijzigen van de dienstregelingen voor reizigers beperkt.

Laag aantal reizigers

Volgens een provinciewoordvoerder is het vanuit financieel oogpunt onvermijdelijk dat wordt gesneden in de dienstregeling. ‘Dat is vooral nodig door het stijgen van de loon- en brandstofkosten en het lage aantal reizigers. Dat is nu nog zo’n 85 procent van het aantal reizigers dat voor covid met de bus ging. Hoe minder reizigers, hoe minder geld er binnenkomt.’

Voor alle wijzigingen in de dienstregeling: check de site van RRReis.

Dit artikel verscheen eerder in De Gelderlander / Job van Gasselt.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.
  1. Hebben jullie de universiteit ook om een reactie gevraagd?

    Deze wijziging is erg nadelig voor de plannen om studenten en werknemers meer met het OV te laten reizen ipv met de auto. Het OV naar de Campus en Wageningen was al vrij slecht (zeker in vergelijking met de auto), nu wordt het nóg slechter. Mensen voelen alsof ze geen andere keus hebben dan om met de auto te komen, omdat het OV langer duurt, niet vaak rijdt en vol zit. De keus voor de auto wordt nóg logischer.

    En misschien nog een groter probleem: Wageningen wordt steeds autoafhankelijker, maar niet iedereen kán met de auto. Niet iedereen kan een auto betalen (studenten, lage inkomens), niet iedereen kan autorijden (kinderen, ouderen, geen rijbewijs, slechtzienden), niet iedereen kan een auto bij huis parkeren (Utrecht, Amsterdam).