Vak tot leven wekken met ‘Tamacroppi’

Studenten moeten thuis hun 'Tamacroppi' - een plant - in leven houden.
Studenten bekijken hun potentiële Tamacroppi’s. Foto Luuk Zegers

Tijdens het tweedejaarsvak Irrigation and Water Management leren studenten uit te rekenen hoeveel water gewassen nodig hebben en hoe vaak en op welke manier gewassen het beste bewaterd kunnen worden. Docent Chris Seijger vond dat die lesstof wel wat meer tot leven kon worden gewekt en bedacht de Tamacroppi Challenge: elke student mag een plant (ui, tarwe, mais of sojaboon) mee naar huis nemen en proberen de plant zo lang mogelijk in leven te houden.

De plantjes werden afgelopen maandag op de campus uitgedeeld aan de studenten. De naam van de challenge verwijst naar Tamagotchi, een klein eivormig zakcomputertje met daarop een virtueel huisdier waar je voor moet zorgen. Het was populair in de jaren negentig. ‘Als de studenten een plantje mee naar huis nemen en er voor gaan zorgen, kunnen ze daardoor – hopelijk – de ingewikkelde concepten van het vak beter begrijpen’, aldus Seijger.

Actieve leermodus

‘In het afgelopen jaar heb ik gezien dat studenten in Excel heel goed formules kunnen knippen en plakken en getallen kunnen invoeren, maar van mij mochten ze wel wat meer praktisch begrip krijgen over de samenhang tussen gewas, water, bodem, en atmosfeer. Door een plant in huis te halen kunnen ze de materie zien, ruiken, voelen, en op die manier in een andere, actieve leermodus komen.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.