Spamfilter van WUR blokkeert soms ook ‘goed volk’

Advies: kijk regelmatig in je spambox of daar gewenste mailtjes in terechtkomen.
Foto: Shutterstock

In de strijd tegen cybercriminaliteit en ongewenste reclame gooit het spamfilter van WUR dagelijks duizenden inkomende mailtjes weg. Ook zet dit spamfilter twijfelachtige mailtjes in de map ‘ongewenste e-mail’. Daar zitten soms mailtjes bij die je wel wilt ontvangen.

Biologen

Zo klaagt Gert van Maanen, hoofdredacteur van Bionieuws, dat al zijn mailtjes op naam aan WUR-medewerkers in de spambox terecht komen. Daardoor missen de Wageningers geregeld informatie van het vaktijdschrift van de biologen. Ter bewijs stuurde hij me een mailtje, dat inderdaad in mijn spambox terecht kwam.

Elsevier

Het strengere filter was mij ook al opgevallen, want vanaf deze zomer kreeg ik opeens geen mailtjes meer van Scopus Alert, waarin uitgever Elsevier de laatste wetenschappelijke publicaties van Wageningse onderzoekers vermeldt. Aanvankelijk zocht ik met de bibliotheek van WUR naar een oplossing, zoals een nieuw account aanmaken, totdat bleek dat alle mailtjes van Scopus ongevraagd en zonder vermelding in mijn spambox terecht waren gekomen.

Ook de e-mails van de freelance vertalers en tekenaars van Resource, dus medewerkers buiten het WUR-netwerk, komen tegenwoordig met regelmaat niet door het spamfilter heen. Medewerkers krijgen geregeld mailtjes van WUR dat er berichten in de spambox zijn gezet, maar die melden maar een deel van de spambox-inhoud.

Ongewenst

Dat strenge spamfilter is er niet voor niets, legt information security officer Remon Klein Tank van WUR uit. De belangrijkste weg voor cybercriminelen om het WUR-netwerk binnen te dringen, is de e-mail. Gemiddeld komen er 200.000 ongewenste mailtjes per dag binnen. ‘We moeten dus echt strenge eisen stellen aan e-mails die binnenkomen om WUR veilig te houden.’ Daarom vist het spamfilter van Microsoft, waar WUR gebruik van maakt, er mailtjes uit van afzenders die niet op een veilige manier hun mail versturen.

Inbox

Klein Tank adviseert medewerkers om geregeld in de spambox te kijken of daar belangwekkende mailtjes zijn blijven hangen. Als de afzender in orde is, kunnen de medewerkers de instelling zo aanpassen dat deze afzender voortaan in de inbox terecht komt.   

Lees ook:  

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.