Twee nieuwkomers op de Teacher of the Year-longlist (update)

De longlist voor de Teacher of the Year-verkiezing is bekend. Twee docenten debuteren op de lijst: Arnold van Vliet en Bastiaan Engel. In totaal maken vijftien docenten kans op de prijs voor de beste WUR-docent.
Foto: University Fund Wageningen

Ook een aantal oud-winnaars maakt kans, zoals Henry van den Brand (2018), Roel Dijksma (2016) en Jessica Duncan (2017). In totaal bracht 17,53 procent van de stemgerechtigde studenten een stem uit op hun favoriete docent.

BioloogArnold van Vliet staat voor het eerst op de longlist. ‘Bij het vak Principles of Environmental Sciences vraag ik aan studenten waarom ze hier zijn. Dan blijkt elke keer weer dat ze de problemen die wij als samenleving hebben, willen oplossen. Die passie—het oplossen van milieuproblemen—delen we. Ik zie studenten dan ook als mijn toekomstige collega’s. Ik heb natuurlijk meer kennis en ervaring, die ik graag met ze deel. Maar als ze over een paar jaar klaar zijn, zijn het collega’s.’

Verschil maken

‘Verder laat ik studenten zien dat ze als individu echt een verschil kunnen maken’, vervolgt Van Vliet. ‘Daar zijn ze nog wel eens onzeker over, dus tijdens mijn lessen geef ik daar ook voorbeelden van. Ik zelf kom bijvoorbeeld veel in de media. Die zichtbaarheid kun je gebruiken om dingen te veranderen. Maar er zijn ook andere manieren. Uiteindelijk begint het allemaal met creatieve ideeën.’

Anneke Valk, docent experimentele zoologie is voor de tweede keer genomineerd. ‘Bijzonder he, zo gaaf!’ Valk probeert met iedereen in de collegezaal contact te hebben. ‘De vakken die ik geef vind ik zelf superinteressant. Dat probeer ik ook op mijn studenten over te brengen. En ik wil ook echt dat iedereen het snapt, dus als ik iemand met z’n wenkbrauwen zie fronsen, zeg ik gelijk: volgens mij is er een vraag. Zo ben ik constant bezig om de groep erbij te houden.’

Felicitaties in het zwembad

Vorig jaar won Fred de Boer de prijs. ‘Dat was een ontzettende verrassing en een geweldige eer. Ik kreeg felicitaties van collega’s, maar ook van onbekenden bij de supermarkt, in het zwembad en bij de fysio. Ik wist eigenlijk niet wat me overkwam. Het is een enorme waardering en het geeft je een warm gevoel.’

‘Opeens kreeg ik allemaal uitnodigingen. Zo mocht ik wat vertellen tijdens het InScience filmfestival in Nijmegen bij The Woman Who Loves Giraffes, een hommage aan een vrouwelijke wetenschapper die de eerste ‘giraffologist’ was. Ik heb veel gewerkt in gebieden waar zij ook is geweest en ik weet wel wat van ecologie natuurlijk. Maar ik heb ook veel uitnodigingen afgeslagen. Uiteindelijk ben ik een ecoloog en een docent; ik ben alleen op uitnodigingen ingegaan als ik het gevoel had dat ik iets kon bijdragen.’

Behalve de felicitaties en de uitnodigingen zitten er ook nadelen aan het winnen, vertelt De Boer. ‘Sommige studenten hebben ineens hoge verwachtingen van me. De lat lijkt hoger te liggen. Dat vind ik wel vervelend, omdat ik nooit om die prijs gevraagd heb en gewoon leuk onderwijs wil geven. Maar alles bij elkaar ben ik natuurlijk erg blij met de prijs.’

Liefde voor het vak

Volgens De Boer verdient zijn collega Ignas Heitkönig de Teacher of the Year award. ‘De rust en aandacht die hij voor studenten heeft, is ongelofelijk. Hij neemt de tijd voor elke student en zal je nooit de deur uitwerken. Die liefde voor het vak vind ik écht inspirerend. Eigenlijk zou iedereen dat moeten doen.’

De docenten op de longlist worden geïnterviewd door een studentenjury bestaande uit acht studenten van verschillende studierichtingen en nationaliteiten. Na die interviews selecteert deze jury een top vijf: de shortlist. Ook bepalen de juryleden samen wie de Teacher of the Year 2020 wordt. De bekendmaking is op 9 juni, samen met de Thesis Award en de Excellent Education Prize.

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.